Porin käytettävä Satamaidon maitoa!

Paavo

/ #19 Valio pyrkii monopoliasemaan?

26.08.2011 19:44

Valion maidon hinnoittelussa saattaa olla taustalla pyrkimys monopoliasemaan. Muistelen, että kymmenisen vuotta sitten Valio esitti fuusiota silloiselle Satakunnan Osuusmeijerille, minkä osuuskuntakokous kuitenkin torppasi. Siitä alkoi Satamaidon näihin asti jatkunut menestystarina: maakunnan väki alkoi suorastaan syrjiä Valion tuotteita Satamaidon hyväksi.

Lehtitietojen mukaan Porin laskennallinen kustannussäästö on vuositasolla runsaat 30 000 euroa. Summa lienee pieni, jos sitä verrataan vaikkapa Valion vuotuiseen mainosbudjettiin. Valio siis saattaa laskelmoiden myydä tukkuostajille maitoa pari vuotta alennuksella, jotta paikallisen kilpailijan markkinaosuus laskisi ja toiminta vähitellen näivettyisi. Monopoliasemaan päästyö menetys on helppo kuroa kiinni nostamalla maidon hintaa kunnolla - kilpailua kun ei enää ole.

Jotta vastaisuudessakin alan tuotteille on enemmän kuin yksi toimittaja, satakuntalaisten kannattaa ehdottomasti nyt boikotoida kaikkia Valion tuotteita ainakin jonkin aikaa. Onneksi valinnanvaraa vielä löytyy, toistaiseksi.