Valtion vastuunpakoilu lääkäreiden hoitovirheiden seurauksista

totuus

/ #4

01.09.2014 11:55

Ikävä tosiasia on se, että vaikka virheen tehnyt lääkäri myöntäisi tehneensä hoitovirheen, niin hänen työnantajansa on se sitten julkinen tai yksityinen sektori kiistää kynsin hampain virheen sattuneen, sillä työnantajahan on vastuussa mahdollisista vahingonkorvauksista. Ikävä tosiasia on myös se, että esim. Aluehallintovirastot eivät kanteluissa osaa erottaa faktoja, vaan uskovat "asiantuntija lääkäreiden"  mitä uskomattomimpiin selityksiin, kun he puolustavat kolleegoitaan. On olemassa tapaus jossa potilasta hoitanut iho-ja allergiasairaalan erikoislääkäri väitti, ettei hän ollut nähnyt potilaan ihoa oireineen ja tatuonteineen, ja siksi hän ei osannut ottaa huomioon mahdollista vakavaa sairautta tehdessään täysin väärän diagnoosin, ja tämän selityksen myös aluehallintovirasto uskoi.

Aivan yhtä uskottavaa lääkärin selityksen kanssa olisi se, että kun hammaslääkäri väittäisi, ettei hän ole nähnyt hoidettavana olleen potilaansa hampaita!