Pärnävaaran urheilukeskuksen puolesta

Kari Jylhä

/ #68 Jäitä hattuun

28.09.2014 07:35

Latuja ja hiihtokeskuksia Joensuun ympäristössä kyllä löytyy ja suurin osa laduista on loppujen lopuksi vähällä käytöllä. Jossain vaiheessahan tällaisessa suuruudenhulluudessa tulee luu vetävän käteen ja toimintaa on järkiperäistettävä. Sen olisi voinut tietysti tehdä jo 90-luvulla, jolloin ihan viranpuolesta jouduin seuraamaan tähänkin asiaan liittyvää yhteisten varojen käytöstä käytyä keskustelua ja päätöksentekoa. Rakentamisrahaa jaettiin joka suuntaan ilman tilanteen objektiivista arviointia ja päätöksenteon pohjalle määritettyä strategiaa. Joidenkin päätavoitteena oli vastapuolen hankkeiden kampitus kaikin mahdollisin keinoin. Eri tilanteissa esitetyt perustelut naurattavat vieläkin.

Kun puhutaan puhtaasti terveysliikunnasta kaupungin valitsema ja jo vuosia noudattama latujenhoitostrtegia on oikea. Pyritään pitämään ensisijaisesti huolta kaupungin jopa ruutukaava-allueella olevasta latuverkosta, kaikien saavutettavissa olevista lähiliikuntapaikoista Repokalliolla, Rantakylä-Utrassa ja Linnunlahti-Noljakassa sekä pienimuotoisemmin nykyisen Suur-Joensuun entisissä kuntakeskuksissa. Nämä palvelevat ensisijaisesti terveysiikuntaa ja nopealla silmäyksellä arvioiden suurin osa tähänkin keskusteluun lusikkansa sotkeneista täyttää järkevimmin terveyslikuntatarpeensa em. lähiliikuntaladuilla kuin ajamalla autolla 10-20 km Pärnävaaralle ja takaisin hiihtääkseen siellä.

Lähialueellamme on kaksi eri talvilajien kilpailutoiminnan mahdollistavaa hiihtokeskusta. Pärävaara on tässä jäänyt selvästi kakkoseksi tapahtumien laadussa ja määrässä. Tässä lienee Pärnävaaralla toimivilla yhteisöillä peiliinkatsomisen paikka. Sitä saa mitä tilaa. Kontiolahden Urheilijat ovat suurella taloudellisella riskillä usein toivottomissakin tilanteissa järjestäneet Hiihtokeskuksessaan eritasoisia talvilajien kilpailuja. Työn tulos näkyy tässäkin asiassa.

Itse hiihtelen Utran harjulla Joensuun kaupungin erinomaisesti ylläpitämillä laduilla, jotka kunnoltaan ja profiililtaan kestävät verrtailun Pärnävaaran kanssa ja ovat helposti saavutettavissa ja vähällä käytöllä. Utran harju ennen Pärnävaaraa.