Kuivasojan koulun puolesta

Kummilapsen koulun säilymisen puolesta hengessä mukana oleva täti

/ #6

07.10.2014 19:14

Laittakaa hanttiin. Kolme vuotta sitten taistelimme Kuusamossa pienen kyläkoulumme puolesta; järjestimme paneeli-illan, minne kutsuimme koolle silloisen kaupunginhallituksen jäseniä ja sivistystoimen johtajan. Tätä ennen olimme käyneet visiitillä kasvatus- ja sivistyslautakunnan kokouksessa ja lähettäneet kirjelmän ko.lautakunnan jäsenille. Asiassa edettiin periaatteella periksi ei anneta niin kauan kun mitään ei ole päätetty. Paneeli-illassa mukana oli myös YLE Oulun toimittaja ja saimme radioon kuuluvuutta. Harmiksemme uutiskynnys Pohjois-Suomen uutisiin ei tuolloin ylittynyt, mutta noin 1,5 vuotta sitten alueuutiset kävi koulullamme tekemässä juttua aiheella "kyläkoulu, jota ei lakkautettukaan" ja tällöin pääsimme telkkarinkin puolelle. Nyt työ jatkuu kylän kehittämisen merkeissä (mm. valokuitu) - tarkoituksena luoda kylästämme houkutteleva paikka muuttaa asumaan ja yhtenä vetovoimatekijänä on toiminnassa oleva kyläkoulu. Joten ohjeeksi: niin kauan kun nuija ei ole kopsahtanut pöytään ja päätöstä tehty kannattaa töitä asian eteen tehdä. Porukassa on voimaa ja kun se kohdistetaan oikein voidaan saavuttaa mahdottomaltakin tuntuvia asioita. Itse henkilökohtaisesti jouduin vastaamaan kysymykseen "mitä se hyvejää". Vastasin, että nyt se hyvejää, ei enää siinä vaiheessa, kun viimeisen kerran lauletaan suvivirttä ja koulun ovi suljetaan - takaisin niitä suljettuja kouluja pienillä paikkakunnilla ei saada. Koulumme on kolmiopettajainen noin 40 oppilaan alakoulu käsittäen luokka-asteet 1-6; hyvä aloituspaikka pitkälle opintielle.