Kuivasojan koulun puolesta

Osana Oulun kaupungin uutta palveluverkkosuunnitelmaa kaupungin remonttiryhmä ehdottaa, että 130 oppilaan Kuivasojan sivukoulusta luovutaan 8/2015 lähtien.

”Työryhmän enemmistö kannattaa esitystä, jonka mukaan Kuivasojan sivukoulusta luovutaan 8/2015 lähtien. Kustannusvaikutus: säästö tilakustannuksista 131t €/vuosi ja kouluverkon tehostumisesta 60t €/vuosi. Yhteensä n. 200 000 euroa/vuosi.”

”Merikosken ja Pateniemen lukiot yhdistetään. Lukiot yhdistetään hallinnollisesti 8/2016 lähtien. Syntyvän uuden isomman yksikön opetus järjestetään 8/2016 lähtien Merikosken koulukiinteistössä. Kustannusvaikutus: säästö yhdistyvästä hallinnosta (henkilöstökustannuksista) 85 000 euroa/vuosi.”

Meitä Kuivasojan koulun oppilaiden vanhempia ihmetyttää, mihin 130 oppilasta meinataan sijoittaa, kun kaikki lähialueen koulut ovat jo nyt täynnä. Palveluverkkosuunnitelman mukaan Pateniemen lukio yhdistetään Merikosken lukioon vuonna 2016. Minne Kuivasojan koululaiset menevät vuodeksi? Emme ole myöskään nähneet laskelmia, joilla säästöihin on päästy. Onko esityksessä otettu huomioon kulut, joita aiheutuu lasten pitenevästä koulumatkasta sekä esim kouluterveydenhuollon järjestämisestä, kun Rajakylän terveyskeskuskin suljetaan.

Onko remonttiryhmä huomioinut, että Pateniemeen rantaan on kaavoitettu uusi asuinalue n3000 asukkaalle. Lapset tuskin tulevat loppumaan tältä alueelta. Tältäkin kannalta Kuivasojan koulun lakkauttaminen tuntuu oudolta. Patelan alue ja Kuivasojan koulu ovat tunnettuja yhteisöllisyydestä, mutta sehän on arvo, jota ei voi mitata rahassa. Palokan ja Pateniemen päiväkodit toimivat läheisessä yhteistyössä Kuivasojan koulun kanssa; koulun kakkosluokkalaisilla on oma kummioppilas eskareissa, jolloin eskarilla on turvallisempaa ja helpompaa siirtyä kouluun.

Meitä myös kummastuttaa Oulun kaupungin harjoittama sanelupolitiikkaa. Kuivasojan koulun lakkauttaminen on tullut ilmeisenä yllätyksenä myös koulun opettajille, koska esim syksyn vanhempainillassa tämä asia ei ollut tiedossa. Me vaadimme, että päätöksessä otetaan huomioon lasten etu ja asukkaiden mielipide. Haluamme, että lapsemme saavat jatkossakin aloittaa koulutaipaleensa turvallisessa, idyllisessä sekä yhteisöllisessä Kuivasojan koulussa.

Oulun brändin keskeiset arvot ovat rohkeus, reiluus ja vastuullisuus. Toivottavasti nämä arvot eivät ole pelkkää sanahelinää, vaan nämä sanat muutetaan teoiksi.

Kuivasojan koulun puolesta on perustettu oma Facebook-ryhmä.

Kuivasojan koulun puolesta ja arvoista lisää myös täällä: http://www.vauhtitenava.fi/taistelu-kuivasojan-sivukoulun-puolesta/

Kuivasojan koulun nykyisten ja tulevien oppilaiden puolesta

Reeta Alakopsa ja Outi Heikkinen    Ota yhteyttä adressin tekijään