ASTRID THORSIN IDEOIMA UUSI ULKOMAALAISLAKI HYLÄTTÄVÄ!

Juha Mäki-Ketelä
Adressin tekijä

/ #408 Halpaa lystiä tämäkin?

14.01.2009 16:06

Sain mielenkiintoisen yhteydenoton adressin johdosta. Olen jättänyt paikkakunnat mainitsematta sekä erään tapauskuvauksen sellaisenaan kokonaan pois, ettei kirjoittajalle käy ns. käry. Kuvailen kyseisen tapauksen omin sanoin tekstissä.

Kaikki teksti on viestin alkuperäisen kirjoittajan omaa käsialaa, jos en erikseen toisin mainitse.

Julkaistu lähettäjän luvalla

*****

"Syy, miksi lähestyn näin henk.koht.tasolla johtuu siitä, että haluan vielä palata vapaiden jälkeen töihin.

Työskentelen psykiatrisella osastolla ja näen työssäni näitä räikeitä verovarojen tuhlauksia viikottain: Karkotuspäätöksen saanut alkaa vastaanottokeskuksessa uhkailemaan itsemurhalla / näkemään ruumiita jne. Kaikilla samat "harhat", kuin ulkoa opeteltu litania (mitä se mielestäni onkin).

Suomessa ei yleensä mielisairaalasta tulla toteuttamaan karkotusta, sen verran hyvät lakimiehet näillä on ja vaativat lääkärintodistuksia, että psyykkinen kunto ei kestä matkustamista yms.

Vuorokausi erikoissairaanhoidossa, jota meidän osastolla toteutetaan, maksaa kaupungille reilut 400 euroa, tulkki on hommattava myös keskellä yötä, että "palvelu" saadaan omalla kielellä......

Näihin on kyllästyneet myös hoitajat, koska ensisijaisesti osasto on tarkoitettu oikeasti apua tarvitseville, joita valitettavasti riittää oman maan kansalaisissakin.

Adressin allekirjoittaminen oli minulle ja lapsilleni itsestäänselvyys".

Mäki-Ketelä kommentoi: Kysyin tarkan hinnan sairaalasta: 411 euroa per vuorokausi. NELJÄSATAA YKSITOISTA EUROA PER HOIDOKKI PER VUOROKAUSI!

Jos potilas uhkaa itsemurhalla, joudutaan laittamaan ympärivuorokautinen valvonta viikon jokaiselle päivälle. Tällöin hinta on 928 euroa vuorokausi. YHDEKSÄNSATAA KAKSIKYMMENTÄ KAHDEKSAN EUROA!

Halpaa lystiä, eikö?

Muistaakseni hallituksen esityksessä mainittiin jossain kohdassa, että minkäänlaisia kustannuksia uusi ulkomaalaislaki ei juurikaan tule aiheuttamaan.

411 / 928 euroa päivässä per hoidokki ei siis ole minkäänlainen raha valtaa pitävälle eliitille.

*****

Vastasin kirjoittajalle. Hänen vastauksensa tässä:

"Kiitos mielenkiinnostasi. Ihmettelinkin, ettei tätä epäkohtaa ole kukaan huomioinut. On tosi vaikea ottaa asia puheeksi, juuri tämän vaitiolovelvollisuuden takia. On monta esimerkkitapausta mielessä viimeisen vuoden ajalta".

Mäki-Ketelä: Tässä kohtaa kirjoittaja kertoo esimerkkitapauksen, mutta editoin sen pois, koska se olisi ollut todennäköisesti varsin helposti tunnistettavissa ja kirjoittaja olisi saattanut paljastua.

Tapaus koski "hoidossa" ollutta maahanmuuttajaa, joka sairaalan puhelimella soitteli lukuisan määrän puheluita ja järjesteli asioitaan. Puhelut hän kävi omalla äidinkielellään, joten puhelujen sisällöstä sen paremmin kuin vastaanottajistakaan kirjoittajalla ei ole tietoa. Välillä tämä "sairas" poistui sairaalasta omin lupineen asioitaan järjestelemään. Siis vaikka oli "harhainen", "mielisairas" jne. Lopulta hän ei enää palannut sairaalaan vaan poistui mitä luultavimmin maasta. Ihmeparantuminen siis tapahtui!

Sairaalan hyvää tarkoittavat herkkäuskoiset lääkärit olivat varsin hämmentyneitä kyseisestä tapauksesta.

Kirjoittaja jatkaa: "…jolle me hoitajat nauroimme makeasti, oltiin jo yritetty sanoa monta kertaa, et linssiin viilarihan tämä maahanmuuttaja on ja käyttää systeemiä hyväksi".

Seuraava meili:

"Jäi tuossa mieleen, et oliko tämä uus asia tähän yhteiskunnan hyväksikäyttöön sinulle? Mulle ollu arkipäivää jo monta vuotta.

Vaiettu asia, johtuu tästä ns. kaikenkattavasta vaitiolovelvollisuudesta. Töissä me kyllä spekuloidaan tätä asiaa kyllästymiseen saakka, nyt näin tilaisuuden saattaa tämänkin asian jollain tasolla tietoisuuteen. Kiitos sinun, tähänkin saattaa nyt tulla jokin kannanotto.

Vastaanottokeskusten väki, asianajajat ja mamut ne toisiaan valmentaa, tietävät joka oikeuden paremmin ku moni suomalainen, mut velvollisuuksista tätä maata kohtaan kun aletaan puhua, vedotaan omaan kulttuuriin ja sen ilveellä saa sitten mellastaa miten haluaa."

Keskustelu jatkuu:

"Työkavereistani osa on jo allekirjoittanut adressin, mutta meillä todellakin on erittäin tarkka merkintä työsopimuksessa vaitiolovelvollisuudesta, omien mielipiteiden julkituomisesta, oli ne sitten uskonnollisia, poliittisia tai mitä ikinä ja tietysti sairaalan sisäisistä strategioista, sisältäen melkein kaiken talon sisällä tapahtuvan toiminnan. Sen vuoksihan tästä asiasta ei julkisesti puhuta, koska kuka nyt haluaa omaa persettään tuleen....

Sen vuoksi siis uskaltauduin sinulle tästä kertomaan, koska luettuani adressiin liittyviä kirjoituksia, huomasin, että nyt olisi tilaisuus edes jollakin tasolla saattaa asiaa päivänvaloon.

Olen päristänyt viidakkorumpua adressin suhteen, joten [Paikkakunta X:stä] on varmasti jo tullut parin viime päivän aikana lisää nimiä ja tulee. Suurin osa kavereistani, sekä työ- että muuten ovat sieltä, lisäksi [Kaupunkiin Y] on lähtenyt informaatiota.

Säälittävää luettavaa oli hs.fi:n artikkeli somalista, joka nyt aiotaan karkottaa...

hah, sillä pojalla on vielä monta porsaanreikää läpi käymättä, kyllä sitä tullaan myös kouluttamaan, miten karkotuksen voi jos ei välttää niin ainakin lykätä. Nythän sen ei vielä kannata alkaa hulluileen, ehtivät todeta sen matkustuskelpoiseksi. Kyynistä, mutta valitettavan totta. Arkirealismia? Sitä nyt ainakin"

*****

Aika hiljaiseksi veti ainakin meikäläisen tämä keskustelu.