Vakuutuslääkärit on asetettava totuusvelvoitteen piiriin

Toinen epäkohta

/ #31

24.11.2014 10:16

Täysin törkeää on myös se, että Muutoksenhakulautakunnan käsittelystä ei anneta tietoa häkijalle! Sain pyynnöstäni "Esittelymuistion" - tuo ei sisältänyt yhtään mitään oikeaa tietoa käsittelystä (omassa tapauksessa TELK). Muutoksenhakulautakunta ei antanut esittelynmuistion osaa, "joka sisältää ratkaisuun osallistuneinen jäsenten merkinnät". Tätä perusteltiin "Oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annettuun lakiin".. "tietoja hallintotuomioistuimen neuvottelusta".

Asiasta voi kuulemman valittaa ja saada päätöksen, mutta puhelinkeskustelussa todettiin, että valitus ei tule tuottamaan tulosta (sekin on mielenkiintoista, että jo etukäteen tiedetään mitä tulee tapahtumaan).

Tässä törkeästi poljetaan hakijan oikeusturvaa koska ei edes anneta perusteluja miksi valitus on tullut hylätyksi. Varsinaisesta päätöksestä, ainakaan omassa tapauksessani, ei noita perusteluja löydy asianmukaisesti.

Siis myös tuohon lakiin (tai sen soveltamiseen) on saatava muutos!

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070381#a14.5.2010-409

Laki oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa

9 § Asianosaisen oikeus tiedonsaantiin

Oikeudenkäynnin osapuolena olevalla asianosaisella on oikeus saada tieto muustakin kuin julkisesta oikeudenkäyntiasiakirjasta, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu.

Asianosaisella ei ole 1 momentissa tarkoitettua oikeutta:

1) sen asiakirjan salassa pidettyyn osaan, jonka julkisuudesta oikeudenkäynnissä on kyse;

2) viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 11 §:n 2 momentin 7 kohdassa tarkoitettuihin yhteystietoihin;

3) hallintotuomioistuimessa laadittuun esittelymuistioon, ratkaisuehdotukseen taikka niihin verrattavaan muuhun asian valmistelua varten laadittuun asiakirjaan ennen kuin asian käsittely on kysymyksessä olevassa hallintotuomioistuimessa päättynyt; eikä

4) oikeudenkäyntiasiakirjoihin siltä osin kuin niihin sisältyy tietoja 15 §:ssä tarkoitetusta hallintotuomioistuimen neuvottelusta.

Nyt hakijoiden oikeuksia poljetaan sillä, että todetaan, että käsittelymerkinnän ovatkin osa hallintotuomioistuimen "neuvottelua".. joka on salainen lain perusteella.

...

15 § Hallintotuomioistuimen neuvottelun salassapito

Hallintotuomioistuimen neuvottelu toimitetaan asianosaisten ja yleisön läsnä olematta. Neuvottelun sisältö on pidettävä salassa. Salassapitoaika on 80 vuotta asian vireilletulosta tuomioistuimessa.