Vanhusasiavaltuutetun viran ja toimiston perustaminen

Reijo Väänänen

/ #10 Esimerkki Atlantin takaa

31.01.2009 13:54

Senioriliikkeen esikuvaksi käy erinomaisen hyvin amerikkalainen, v 1947 perustettu AARP. Senkin alullepanija ja primus motor oli opetusalalta joten meillä on suuret mahdollisuudet onnistua tämän liikkeen käynnistämisessä.
AARP:n jäsenmäärä on nyt yli 35 milj. henkilöä ja se toimii todella voimakkaasti laajalla alalla yhteiskuntaa. Jos suhteutetaan jäsenmäärä Suomeen, saadaan huikea luku 550 000 jäsentä. Puoluepolitiikasta täysin "puhdas" järjestö AARP nauttii suurta arvostusta ja Capitolium-kukkulallakin kuunnellaan herkällä korvalla sen kannanottoja.
Ei aseteta tavoitteita liian korkealle mutta tosiasia on, että kymmeniä tuhansia jäseniä tulisi saada nopeassa aikataulussa. Aluksi on tärkeälle sijalle noussut hoiva- ja terveyspalvelut ja hyvä niin sillä jostakin aloitettava. Jatkossa ovat monet muutkin asiat otettava mukaan. Emme ikääntyneinä tahdo vaatia vain etuisuuksia, merkittävintä on oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu kaikessa yhteiskunnan toiminnassa.
Nyt on etsikkoaika ja hyvää alkua on pyrittävä kaikin puolin vaalimaan. Alun innostus on saatava kanavoitua toiminnaksi.