Vakuutuslääkärit on asetettava totuusvelvoitteen piiriin

ei mikään tavallinen Virtanen

/ #134 Edes yksi kansan edustaja löytynyt!

23.12.2014 18:41

Onko tämän kirjoituksen ajankohta mikä? Jos ennen vasemmistoliiton hallitukseen pääsyä, niin mitä konkreettista on saatu aikaiseksi?

Kansanedustaja Erkki Virtanen/vas. kolumnissaan:

abcdef

Vakuutuslääkärit kuriin

Suomen perustuslaki lausuu yksiselitteisesti: ” Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä”.

Tämän noudattamiseen on muitakin syitä kuin perustuslaki. Yhdenvertainen ja oikeudenmukainen kohtelu lain ja sitä soveltavien viranomaisten edessä on se liima, joka vahvistaa yhteiskuntamme kestämään koviakin tuiskuja ja tuiverruksia.

Mutta toteutuuko perustuslain vaatimus käytännön elämässä? Valitettavasti on pakko vastata, että ei toteudu. Erityisesti minut saa ajattelemaan näin vakuutusyhtiöiden päätökset työkyvyttömyyseläkkeistä. Samaan sarjaan kuuluvat tapaturmavakuutuskorvaukset.

Valtaosa työkyvyttömyyseläkettä hakeneista sen toki saa. Hyväksymisprosentti on 80. Hyväksyttyjen hakemusten osalta asia on kunnossa. Ongelman muodostavat hylkäyspäätökset eli se 20 prosenttia.

Jokainen kansanedustaja on saanut luettavakseen ainakin yhden hylätyn korvaus- tai eläkehakemuksen perusteluineen. Näitä asiakirjoja lukiessani olen tullut siihen tulokseen, että asiat eivät ole kuten pitäisi.

Ongelma pelkistyy hakijaa hoitavan lääkärin ja vakuutusyhtiön päätöksentekoa avustavan ns. vakuutuslääkärin hakijan terveydentilasta ja työkykyisyydestä tekemien arvioiden usein sovittamattoman ristiriitaan.

Ihmisten on mahdotonta käsittää, miten heitä koskaan näkemätön ja tutkimaton vakuutuslääkäri voi pelkkien papereiden perusteella paremmin tietää, mikä häntä vaivaa ja mistä vaiva johtuu kuin häntä pitkään hoitanut, usein maan parhaisiin kykyihin kuuluva erikoislääkäri. Aivan liian usein hylätyn hakemuksen asiakirjat luettuani minusta on tuntunut aivan samalta: tuo perustuslain perusoikeuksien tärkein pykälä ei toteudu.

Tunnen hyvin vakuutuslääkärien perustelut. Heidän mielestään on aivan yhtä haitallista, jos hakija saa väärän myönteisen päätöksen, kuin jos hän saisi väärän kielteisen päätöksen. He vetoavat valtakunnallisesti yhtenäisiin päätösperusteisiin ja lainsäätäjän tahtoon.

Olen lainsäätäjä. Olin säätämässä lakia työntekijän eläkkeestä ja työkyvyttömyyseläkkeestä. Tunnen siis tältä osin lainsäätäjän tahdon ja se tahto ei toteudu.

Minulla ei ole kuitenkaan oikeutta päättä noudattavatko vakuutusyhtiöt yksittäistapauksissa tahtoamme vai eivät. Se valta kuuluu tuomioistuimille. Mutta minulla on oikeus ja velvollisuus tehdä asiasta poliittinen johtopäätös.

Se olen nyt tehnyt ja sen puolesta työskentelen. Se kuuluu seuraavasti: uuden eduskunnan on vahvistettava merkittävästi hoitavan lääkärin asemaa eläkkeistä ja korvauksista päätettäessä.