Rahan luominen opetettava oikein

Moritz von Hellankulma

/ #14 Re: Ei korvata väärää opetusta toisella väärällä!

10.02.2015 21:44

#5: Root Bug - Ei korvata väärää opetusta toisella väärällä!

On kahdenlaista pankkikorkoa. Pankin lainoistaan perimä korko ja tallettajien tileillä olevalle rahalle tai muille pankin liikkeelle laskemille sijoitusinstrumenteille maksama korko. Kun pankki perii lainoistaan (hulvattomasti) enemmän korkoa kuin se maksaa ulos omaa pääomaansa takaisin kiertoon(!), niin se pakottaa velan määrän kasvuun, jotta vanhat velat ja niiden korot voidaan maksaa pois. Pankin omaa pääomaa tai sen liikevoittoa kasvattaa merkittävästi myös pankin perimät palvelumaksut, mistä tahansa pankin tarjoamasta palvelusta.

Kun pankki luo rahaa maksamalla tallettajille korkoja ja osakkeenomistajille osinkoja, sillä ei ole mitään merkitystä reaalitalouden ja sen velkataakan kannalta, jos sijoitusinstrumenteille maksetut korot ja osakkeenomistajille maksetut hulppeat osingot eivät palaudu takaisin kiertoon.

Rahaa ei ole luotu keräilyn kohteeksi. Se on luotu kiertämään; olemaan arvon mittana ja vain tilapäisesti ja "lyhytaikaisesti", säästämistarkoituksessa myöhempää käyttöä varten arvon säilyttäjänä kerättäväksi tai varastoitavaksi holveissa tai tileillä.

Rahaan pätee periaatteessa samat säännöt kuin vesijohdoissa virtaavaan (juomakelpoiseen) veteen ja sähköjohdoissa virtaavaan sähköenergiaan. Niitä ei ole, kun niiden virtaaminen ja kierto lakkaa. (Juoma)vesi ja sähkö(energia) varastot ovat tilapäisiä ja rajallisia. Digitaalista rahaa voi kerätä ja varastoida vaikka kuinka helvetisti, mutta kierron ulkopuolella olevan rahamassan arvo per rahayksikkö (€, $, £, …) on epämääräinen.  Rahayksikön reaali- tai luottamusarvo määräytyy reaalikierrossa olevan rahamassan määrän mukaan.