YLEn mediamaksu

Rovaniemi

/ #22 Toinen kansalaisvelvollisuus

24.04.2009 19:32

Armeija ja mediamaksu, kaksi pakollista kansalaisvelvollisuutta? Kuinkahan ihmisoikeuksien mukainen tuo mediamaksu oikein on? Suomeen syntyminen tarkoittaa, että sinulla on velvollisuus maksaa valtion mediaa, eikä sen nauttiminen ole enää pelkkä oikeus.

Kaikilla maksattaminen on sokeaa hätäilyä. Huomaa, että asialla on jälleen kerran ollut ns. vanhojen miesten pyöreän pöydän pukumieskomitea, ihmiset joilla ei ole harmiainta haisua siitä, minne tv- ja mobiiliteknologiat ovat menossa. Teknisesti olisi erittäin mahdollista pistää YLE jo erilliseen maksupakettiin niin televisiossa kuin mobiilimaailmassa.

Entä sitten kaikille sama maksu, se 175 euroa? Itse tienaan noin 5000 euroa bruttona vuodessa, opiskelija kun olen. Se 175 euroa suhteutettuna 50000 euroa vuodessa (n. 4150 e per kk) tienaavalle kotitaloudelle olisi yhtä kuin 1750 euroa, jotta vaikutus olisi yhtä suuri. Entä muut köyhät, sokeat, eläkeläiset? Jos taloudesta puuttuu jokin laite, kuten tv tai internet, ei kaikista palveluista voi nauttia vaikka maksaakin saman maksun.

Täällä Lapissa asuville maksu haiskahtaa vieläkin epäilyttävämmälle. Lapin internet- ja mobiiliyhteydet ovat todella paljon Etelä-Suomea jäljessä, joten jälleen kerran epätasa-arvo nostaa rumaa päätään. Ei paljon älypuhelimia syrjäseuduilla hyödytä käyttää. Lisäksi myös Yle:n ohjelmisto ei palvele lappilaista alueellisesti yhtä paljon kuin pääkaupunkiseutulaisia. Tämän hetkisen maksutilanteen vallitessa itse pystyn edellisen hyväksymään, mutta uusi järjestelmä edellyttäisi myös minun asuinaluettani käsittelevää ohjelmistoa, jotta voisin olla sijoitukseeni tyytyväinen.

Mielestäni parempi maksutapa olisi maksun sisällyttäminen verotukseen, jolloin se voitaisiin myös hinnoitella progressiivisesti jättäen hengitysvaraa alle keskituloisille.

Juuri kun aloin nähdä toivoa uuden televisioteknologian mahdollisuuksista kääntää koko kyseisen viihdeteollisuuden mahdollisuudet uuteen suuntaan, isketään jälleen vanhan herraportaan toimesta kapuloita rattaisiin. Tällä kertaa asialla on kuitenkin valtio ja meidän enemmän tai vähemmän valitsemat päättäjät. Harmin paikka kun tässä meidän maassa ei paljoa kansanäänestyksiä ja muita hömpötyksiä suosita, mistä saisi yleisen mielipiteen heti selville.