Päiväkotien oman ruuanvalmistuksen puolesta

Vantaa

/ #12 Vielä kerran ruokahuollon siirrosta

09.09.2009 09:17

Päiväkotien ruokahuollon siirtämisen Palmialle toiveena olevat säästöt ovat kyseenalaisia. Käytännössä ne perustuvat nykyvuosina eläköitymisen kiihtymisen myötä laskettuun työvoiman vähenemiseen. Eli tilalle ei palkata uusia työntekijöitä. Koulu/päiväkoti yhdistelmät hoitaa Palmia jo nyt. Työvoimatarpeen ruuhkahuippujen tasaamiseen tarvittavan henkilöstön rekrytointi on myös epävarmaa, koska kouluilla ja päiväkodeilla on samaan aikaan loma-ajat asiakkaiden keskuudessa. Silloin ,kun tarvetta olisi, sitä ei riitä muista pisteistä niitten omien työkiireitten takia. Esimiesportaan lisääminen lisää myös kustannuksia. Tänään päiväkodeissa lapset voivat leipoa pullaa, mutta se tapahtuu heidän omissa ryhmähuoneissaan. Keittiöstä tulee taikina ja paistaminen tapahtuu keittiössä. Tietyt omavalvonta säännöt sanelevat sen niin käytännön toiminnaksi. Palmialle siirtymisen jälkeen se pullataikina tulee maksulliseksi raaka-aineineen ja paistamisineen.