Kaivannon sairaalan jatko turvattava

Jussi Lehtonen

/ #12 Omia kokemuksia

18.11.2009 18:31

Toipumiseni käynnistyi Kaivannon sairaalan motivoituneen henkilökunnan ja hoidollisesti hyvän ilmapiirin ansiosta keväällä 2005. Olen moniongelmainen ja tulen olemaan sitä lopun ikääni.

En omaa kokemuksia monesta sairaalasta, toisesta on oma kokemus. Kaivannossa ei tarvinnut kerjätä omahoitajan keskusteluhetkiä, ei liioin pumpattu lääkkeitä täyteen. Sairaalaa joka toimii terveellä pohjalla ajatellen ihmisen tulevaisuutta, eikä lääkitse ihmistä "kotiinlähtökuntoon", on järjetöntä lopettaa. Päin vastoin hoitomalli jolla siellä toimitaan, olisi opetusmielessä tarpeen muuallakin psykiatrisissa sairaaloissa. Olen tässä mielenterveysasioiden kanssa touhutessani törmännyt moneen tarinaan, Kaivannon sairaalasta en ole kielteistä kommenttia kuullut. No ei tehdä tästä nyt onnellista satua, tietysti hoitosuhteita epäonnistuukin. Edellytykset kuntoutua oikean hoidon ansiosta ovat kuitenkin huomattavasti paremmat.

Olen jo aikaisemmin jossain asiayhteydessä kommentoinut suunnitelmien laatimisesta. Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. Ei siinä silloin suunnitelmat auta. Järjenkäyttö olisi sallittua. Sitä vain käytetään säästeliäästi !