Kansalaisaloite rattijuoppojen autojen takavarikoimisesta

Vieras

/ #2

10.11.2015 11:24

Toistuvasti rattijuopumusrikokseen syyllistyneiden henkilöiden omistamien ja rikoksentekovälineenä käytettyjen moottorikäyttöisten ajoneuvojen takavarikoinnista ja menettämisestä valtiolle ei ole olemassa selkeitä viranomaisten toimintaa määrääviä säädöksiä. Jotta käytäntö olisi yhtenäinen maassamme, tulee lakiin kirjata selkeästi se, milloin poliisin tulee aina takavarikoida toistuvasti rattijuopumusrikokseen syyllistyneen ja rikoksentekoon käytetty moottorikäyttöinen ajoneuvo ja missä tapauksissa syyttäjän tulee vaatia aina kyseinen ajoneuvoa menetettäväksi valtiolle ja missä tapauksissa Oikeuden tulee aina tehdä päätös menettämisseuraamuksesta. Tämän lainsäädännön muutoksen tavoitteena on ankaroittaa rattijuopumusrikoksen tuomiota menettämisseuraamuksella ja samalla vaikuttaa toistuvasti rattijuopumusrikokseen syyllistyvien haluun ajaa päihtyneenä omistamaansa moottorikäyttöistä ajoneuvoa.