Huumeiden Piilomainonta! - Kiellettävä"-Kannabis Adressi Suljettava

Seinäjoki

/ #24

08.12.2009 22:51

Terve, Heikki. Euforiaa voi kokea elämässä monenlaisten asioiden yhteydessä. Toiset ovat intohimoisia urheilijoita, seksin yhteydessä voi saavuttaa euforisia mielentiloja ja niinkin käsittämättömän sanan olen kuullut kun työnarkomaani. Elämässä on hyvä olla nautintoja. Ilman niitä se ei elämisen arvoista olisikaan. Milloin mennään euforian puolelle, kuka sen määrittää vai onko se vain sanoilla kikkailua? Vaikea uskoa että nautinto olisi jotenkin vaaraksi. Niin paljon on propagandaa liikkeellä tässä asiassa. Ongelmia voi tulla kannabiksen käytöstä, sen tiedän omastakin kokemuksesta. Liika on aina liikaa. Sellaiset tapaukset että jollekin tulee esim. aivoverenvuoto ovat sellaisia juttuja joitten yhteyttä kannabikseen ei voida osoittaa. On tieteellisesti toteennäytetty asia että myrkyllisiä yhdisteitä kannabiksessa ei ole. Ei vaikutuksia aivojen hengitystä ja sydämenlyöntiä ohjaaviin alueisiin. Sen ei ole voitu osoittaa vahingoittavan eliöitä fyysisesti. Psyykkiset vaikutukset saattavat olla melkoiset, voi vaikka mennä paniikkiin, luulla kuolevansa, voi tulla vainoharhaisia tuntemuksia mutta ne ovat ohimeneviä. Loppuvat sitten kun selviää. Ns. kannabispsykoosi on todellinen ilmiö mutta psykoosi on väärä sana kuvaamaan kannabiksen vaikutuksesta johtuvia pelkotiloja. Ne ovat ohimeneviä, kestävät kymmenestä sekunnista muutamaan tuntiin. Oikea psykoosi on aivan eri asia. Se tulee pitkään jatkuneesta ylikuormituksesta, unen puutteesta tai vaikeasta elämäntilanteesta joissakin tapauksissa. En kiellä etteikö kannabiksella voisi pahentaa asiaa jos on psykoosi tullakseen. Se ei sovi kaikkiin hetkiin eikä kaikille välttämättä missään vaiheessa. Suurimmalle osalle ihmisistä kylläkin sopii. Jos siitä tulee huono olo niin ei kannata kokeilla vähään aikaan uudestaan. Jos käyttää kannabista liian pitkään tai mitä nautinto- tai lääkeainetta tahansa ja siitä tulee ongelma, psyyke varoittaa mm. siten että aineesta ei enää tulekaan hyvä olo vaikka annokset kasvavat. Selvänä oleminen on sellaisessa tilassa painajainen. Silloin on terveellistä jos ymmärtää ja pystyy lopettaa tai ainakin pitää pitkän tauon. Siinä mielessä kannabis on turvallista kun sen aiheuttama riippuvuus on lievä. Helppo lopettaa jos ongelmia on tullakseen. Monella se loppuu kuin itsestään, huomaamattomasti. Monta kertaa on minullekin sattunut niin että kun näkee jonkun vanhan ystävänsä jonka kanssa joskus bajauteltiin ja jota ei ole nähnyt aikoihin ja sitten minä siinä latailen piippua niin kaveri sanoo että vieläkö sinä poltat tuota, hän ei ole polttanut vuosiin. Että se tapa vaan unohtui kun muutti Helsinkiin, meni töihin tai naimisiin tms. Kumma sana se huume, suomen kieli tuntee sen mutta tietääkseni muissa kielissä ei yleensä ole vastinetta sille sanalle. Esim. englannissa on drug, se tarkoittaa lääke. Se huumeista puhuminen on mielestäni jotain suomalaisten, metsäläiskansan ajatuksenjuoksua. Meillä on sellainen kun huumausainelaki että sana on levinnyt laajaan käyttöön. Mistä se sana on aikoinaan tullut, huumaantumisesta, huuman tunteesta joka on hurman tai hurmion synonyymi. Vrt. uskonnollinen hurmos. Hurmos jos esimerkiksi uskonnollista "kielilläpuhumista" tai "kansankaatamista" katsoo ulkopuolisen silmin, menee vaikka helluntaiseurakunnan kokoukseen, mitä silloin ajattelee? Sehän näyttää ulkopuolisesta aika skitsofreeniselta sellainen mutta mikä kukaan on toisten todellisuutta arvostelemaan? Sehän olisi epätervettä sellainenkin ajattelu. Kaikkea ei voi ymmärtää kukaan, jokainen löytää omat juttunsa eikä kenenkään aika riitä kaikkiin maailmanilmiöihin perehtymiseen. Niin paljon mahtuu alle auringon. Niinpä kyseenalaistankin skitsofrenian käsitteen ja koko psykologian. Niin, tuskin vaaratonta päihdettä on. Kannabis on kuitenkin vaarattomampi kuin mikään muu tuntemani. Olen kokeillut aika monia. En ala niitä netissä luettelemaan. Luonnontuotteita enimmäkseen. Synteettisistä aineista en perusta. Eivät ole koskaan olleet minun juttu. Apteekkilääkkeet ei kaikilla toimi fysiologisesti eivätkä aatteellisesti. Uskoi sitten jumalaan tai evoluutioon kannattaa välttää keinotekoisia aineita ja asioita. Ihminen on osa luontoa. Kasveihin on vuosituhansien saatossa muodostunut alkaloideja joista osa on hyödyksi eläimille ja ihmiselle ja kasveille itselleen. Kasvit saavat siemenensä leviämään kun lintu syö marjoja, siemeniä tai versoja joita sitten ulostaa ympäriinsä. On edullista kasville jos siihen on muodostunut aineita joita eläin syö toistekin. Myrkyllistä on moni kasvialkaloidi liian suurena annoksena. Kasville ei ole edullista jos koko kasvi tuhotaan. On paljon täysin myrkyttömiä kasveja. Hamppu (cannabis sativa Afrikassa, c. indica Intiassa tai c. ruderalis Siperiassa) on sellainen. Teepensas ei ole sellainen, ei kooka eikä unikko. Voidaankin sanoa että tee voi tappaa, hamppu ei. Kaikella on vaaransa jos liiallisuuksiin mennään. Se jolle riittävästi on liian vähän ei mikään ole riittävästi. Olen nyt ymmärtänyt niin että sinä ajattelet kannabiksen voivan aiheuttaa psyykkisiä ongelmia euforiantunteen kautta. Minä puolestani olen usein kuullut ja lukenut niitä skitsofreniateorioita mutta en tiedä onko olemassa mitään skitsofreniaa. Onko niin että psykologia on eräänlaista vallankäyttöä, ollaan olevinaan joitain toisia ihmisiä parempia ja samalla paljastetaan oma henkinen keskeneräisyytensä tai huono vointinsa. Yritetään kääntää kaikki omat negatiiviset tunteensa toisten syyksi. Kiillotetaan omaa kilpeään. Eipä sillä niin väliä oli miten oli. Arvostan mielipiteitäsi. Tiedä vaikka osuisit enemmän oikeaan kuin minä mutten vaan tahdo ottaa uskoakseni kylmiä faktoja. Omat mielipiteeni eivät välttämättä ole mitenkään enemmän oikeaan osuvia. Tiedä vaikka olisin täysin väärässä. En ole mitenkään varma mistään tässä elämässä. Minulla ei ole mitään "totuuksia" jehovan todistajien tai tiedefanaatikkojen tyyliin mihinkään aiheeseen. Ajattelen että ihmisen on hyvä olla kiinnostuneempi kysymyksistä kuin vastauksista. Yksiselitteisiä vastauksia ei ole hyvä rakentaa itselleen elämässä. Parempi olisi säilyttää koko elämänsä lapsuuden kaltaisena tutkimusmatkana eikä koskaan lyödä mielipiteitään lukkoon kuten ihminen aikuistuessaan ja vanhetessaan tekee. Ei kannata kadottaa mielenkiintoaan etsiä uusia näkökulmia. Silloin elämässä säilyy värit. Ehkä tämä keskustelu on antanut uudenlaisia ajatuksia molemmin puolin. Itselleni muistuu mieleen sumuiset ajat, päivät kun ulkomaailma tuntui ahdistavalta vuosia sitten, kun tuli oltua erakkona ja jos joku tuli käymään niin saattoi tulla hyvinkin epäluuloisia ajatuksia tyyliin että mitä tuokin minusta haluaa.. Näitä ajatuksia heräsi kun kirjoitit synapseista ja skitsofreniasta. Sellaisia lieviä skitsofrenian oireitten tyyppisiä tuntemuksia on kuitenkin jokaisen elämässä toisinaan eikä niitten yhteys kannabikseen ole mitenkään selvä. Myönnän kyllä että liika on kaikessa liikaa. Silloin vuosia sitten, sumussa en välttämättä olisi myöntänyt että kannabista voi olla liikaa. Sanoisin vielä että se kasvi on antanut minulle ja monille ihmisille kautta ihmiskunnan historian paljon hyvää, opettanut ajattelemaan toisin, empaattisemmin ja maltillisemmin. Laajemmin. Tämä keskustelu lähti siitä laatimastasi adressista. Huumeiden piilomainonta. Se olisi huumeiden piilomainontaa jos joku kaupittelisi täällä esim. Bob Marley-merkkisiä jointteja tms. Jos taas vaaditaan muutosta lakiin, kannabista lailliseksi niin miten se yhdistyy piilomainontaan? Jos kannabis lailliseksi-adressi suljetaan niin siinä puututaan mielipiteenvapauteen ja ilmaisunvapauteen. Niitä arvoja tahdon puolustaa. Ei niin väliä mitä mieltä olemme kannabiksesta, meillä on vapaus mielipiteisiin ja jos vaadit kannabis-adressia kiellettäväksi, on sinulla toki vapaus siihenkin mielipiteeseen mutta jos niin tapahtuisi että adressi suljettaisiin, olisi moni sitä mieltä että Suomi otti askeleen takaisin kohti fasismia. Siihen heillä olisi oikeus.