Kirje SP:n hallitukselle

/ #7 Vauhdin selitys

25.02.2010 10:21

:)

Tarkoitin siis kysyä, että onko Unskilla tai muilla adressin puuhamihmisillä työn alla jotain muita demokraattisen vaikuttamisen keinoja, koska olen valitettavasti kaikenlaisia huhuja kuullut. Avoimuuden ja suoraselkäisyyden kannattajana toivoisin, että partion politiikka olisi julkista ja ihmiset rehellisiä tavoitteistaan. Mielestäni ensisijainen vaikuttamisen väylä on demokraattisesti valittujen partioneuvosten kautta.

En siis tarkoittanut yhdistyksen jäsenyydestä(!) erottamista, vaan erottamista partioneuvoston jäsenen tehtävästä. Partioneuvosto onkin eräs järjestelmämme heikoista pisteistä; käytössä on paljon (eniten koko partiossa?) valtaa, koska pestiin yhdistyy piirin puheenjohtajuus ja partioneuvoston jäsenyys. Mielestäni liikaa liian pienelle joukolle tekemistä ja vastuuta.

Olennaisena poliittisen edustajan pestiin kuuluu nähdäkseni, että:
1. hänet valitaan demokraattisesti
2. hänen linjansa ja näkemyksensä valintahetkellä ovat julkisessa tiedossa
3. hänen toimintansa edustajana helposti julkisesti seurattavissa (hän esiintyy julkisuudessa, selittää ja avaa näkemyksiään, tiedottaa omista äänestyspäätöksistään ja niiden perusteista jne., käy keskustelua)
4. hän vastaanottaa kannustavaa tai rakentavaa palautetta toiminnastaan ja voi korjata näkemyksiään ja linjojaan (edellisen kohdan avulla)
5. hänen äänestäjänsä voivat palkita hänet jatkokaudella tai osoittaa tyytymättömyytensä vaihtamalla edustajansa
6. äärimmäisessä tapauksessa, esimerkiksi skandaalin tai luottamuspulan vuoksi, hänen valitsijansa voivat hänet vaihtaa kesken kauden

Jos arvioisi kohtien toteutumista (omasta subjektiivisesta näkökulmastani) partioneuvoston osalta, niin kohta 1. toteutuu kohtuullisesti, kohta 2. heikosti, kohta 3. ei ollenkaan, kohta 4. kohtuullisesti, kohta 5. hädin tuskin ja kohta 6. ei ole toteutunut kertaakaan.

Toimiva demokraattinen järjestelmä edellyttää kohtien 1.-6. toteutumista nykyistä paremmin. Toki meillä on kohtuullinen demokraattinen järjestelmä jo nyt. Mutta aina voisi parantaa!

Tätä siis tarkoitin :)

Mikko

j.k. tiedossani ei ole mitään erityistä luottamuspulaa ketään partioneuvoston jäsentä kohtaan, ovathan he esimerkiksi loogisesti tukeneet hallituksen linjaa näiden ongelmien ratkaisuista. Toki PäPalaisena seuraan erityisesti oman edustajani, Saaran, toimintaa partioneuvostossa.