Eveline Fadayelin karkoitus toimeenpantava

/ #8 Maher

27.05.2010 15:39

1.En puutu asioihisi ja luultavasti tiedän oikeastikin jotain. Olen asunut
Egyptissä pitkähkön ajan, enkä sinä aikana kertaakaan törmännyt siihen, että kristittyjä olisi vainottu syyttä. Useinhan kärhämät ovat enemmäkin joukkotappeluita, joihin sekä kristityt, että muslimit osallistuvat tasapuolisesti. Tottakai naapurien väliset kateudet ja kaunat on helppo kääntää uskonvainoksi.
2.Lääkkeiden saatavuus oli jokaisessa tilanteessa turvattu. Tuttavani sairasti diabetesta, enkä kertaakaan törmännyt siihen, että lääkkeistä olisi ollut pulaa.

3. Kirjoitat:"Äidillä on Egyptissä iso talo täynnä arvokkaita tyylihuonekaluja, ja monta makuuhuonetta." Tähänkin tosiasiaan törmäsin, että kristityillä oli keskimäärin taloudellisesti paremmat olot kuin muslimeilla. En ota kantaa, perustuiko tämä ahkeruuteen, säästäväisyyteen vai ahneuteen ja röyhkeyteen. Itse jouduin kristittyjen neuvonantajieni huijaamaksi.

4. Tapasin kirkkojen, varsinkin kansainvälisen seurakunnan, murkilla nuoria miehiä, joilla kaikilla oli "näky" työstä ulkomailla. Siellä metsästettiin ulkomaalaista tyttöystävää, jonka kanssa sitten pikaisesti avioiduttiin. Eikä aikaakaan, kun lapsuuden ystävälle ja veljellekin löytyi "sattumalta" ystävätär samasta maasta. Näissä tilanteissa monikin perheen vanhin poika rikkoi kultuurillisia perinteitä ja velvollisuuksiaan vastaan ja hylkäsi vanhempansa.

5. Onko käynyt mielessä, että voisit muuttaa perheinesi Egyptiin? Kirjoitat vain potentiaalisista työpaikoista Euroopassa? Itse voisin kyllä muuttaa takaisin Egyptiin. Voitisiin vaikka tehdä diili, että ostaisin äitisi talon.

6. Ymmärrän toki, että ei varmasti motivoi työskennellä yliopistotutkinnon suorittaneena Egyptissä 400 punnan kuukausipalkalla, kun täällä saa helposti 40 kertaisen palkan.

7.Tiedätkö paljonko keskimääräinen hoitopäivä maksaa suomalaisessa sairaalassa? Et voi taata, että rahasi riittäävät äitisi kustannusten maksamiseen. Jos näin on, että taksikuskin palkalla voit hoitaa ne, minäkin haluan ajamaan taksia niin hyvällä palkalla. Jossakin viitattiin äitisi eläkkeeseen, jonka hän saa Egyptistä. Ei mahda kuukauden eläke riittää suomen hintatasolla edes viikon ruokiin.