Vetoomus Porlan vanhan kalanviljelylaitoksen alueen säilyttämiseksi Lohjalla

kalamatti

/ #43 Lähiruokaa ja puhdasta vettä Porlasta

14.05.2016 14:28

Varhaisin muistoni on vuodelta 1969 Porlasta jolloin pääsin tutustumaan vanhempaan kalamestari kollegaan ja muihin  työntekijöihin ja ennenkaikkea erikoiseen vesimiljööseen jossa vesi saatiin Lohjan harjun alta pulppuavista lähteistä. Tämäntapaisia paikkoja on erittäin vähän maassamme joten olisi mielestäni erittäin tärkeä pyrkiä säilyttämään ainakin alue sillä tavalla että veden laatu ei muuttuisi huonommaksi. Tehorakentaminen ja asuminen huonontaa takuuvarmasti sieltä saatavan veden käyttöä tulevaisuudessa.

Jos kaloja ei tällä hetkellä ehkä kannata perinteisellä menetelmällä enää kasvattaa näin pienissä laitoksissa tulevaisuudessa tilanne voi muuttua. Viittaan tässä EU:n tulevaisuuden kalanviljelyn painopisteen muuttamiseen ns. kiertovesiviljelyksi jossa sama vesi käytetään useaan kertaan ja näin voidaan tuottaa lähiruokaa (kalaa ja kasviksia) paikalliseen käyttöön ekologisesti. Tämä vaihtoehto olisi kyllä vielä tutkittava ennen alueen uhraamista.