Vetoomus Porlan vanhan kalanviljelylaitoksen alueen säilyttämiseksi Lohjalla

Vetoomus Porlan vanhan kalanviljelylaitoksen alueen säilyttämisen ja kehittämisen puolesta Lohjalla

Kohta vuosisadan lähes alkuperäisessä muodossaan säilynyt Porlan vanhan kalanviljelylaitoksen alue on ainutlaatuinen ihmisen ja luonnon muokkaama kokonaisuus. Aivan Lohjan keskustan kyljessä sijaitseva Porla on maisemallisesti vertaansa vailla: sen päärakennus ja sauna sijaitsevat Lohjanharjun alaosalla suurten ikikuusien katveessa. Entiseen rantapenkereeseen rakennetun hautomon katolta aukeava näkymä harjun ja rannan väliselle vesijättömaalle pengerretyn kalanviljelyallasalueen yli järvelle on häkellyttävän eksoottinen ja kaunis. Porlan kalanviljelylaitoksella on poikkeuksellisen rikas kulttuurihistoriallinen menneisyys. Laitos on maamme ainoa keskieurooppalaistyyppinen lampiviljelylaitos ja sen merkitys maamme kalanviljelyn kehittämisessä on ylittämätön. Porla on myös suomalaisen järvitutkimuksen alkukoti ja uranuurtaja.

Porlan alue on nähtävä ainutlaatuisena voimavarana ja mahdollisuutena! Lohjaa on vihdoinkin alettava kehittää todelliseksi järvikaupungiksi ja Porlasta muodostettava sen historiaa kunnioittaen ja luontoa säästäen vetovoimainen toiminnallinen luontokeskus ja -puisto. Tällaisena sen merkitys lohjalaisten lähivirkistysalueena entisestään kasvaa ja siitä saadaan Lohjalle myös merkittävä, maassamme aivan ainutlaatuinen matkailukohde.

Vaatimuksemme on, että Lohjan keskustan maankäytön suunnittelussa ei sallita alueen uhraamista kerrostaloille, eikä kerrostalorakentamiseen tähtäävää asemakaavaprosessia tule käynnistää! Sen sijaan aluetta on ryhdyttävä kehittämään kestävällä tavalla alueelliseksi nähtävyydeksi ja virkistyskeitaaksi, jollaisena se parhaiten palvelee nykyisiä ja tulevia sukupolvia ja vesiluonnon suojelua!

Porlan uhraaminen ahneuden alttarille on estettävä!

Birgit Aittakumpu    Ota yhteyttä adressin tekijään