Siuntion Myllykylän louhoshanke

Sotatoimet

/ #3 Äänimaiseman pilaaminen on sivuutettu

11.11.2011 10:50

Ympäristölautakunta myönsi maa-ainesluvan kiviaineksen louhimiseksi Myllykylässä (Kokouspöytäkirja 8.6.2011.)

Perusteluissa sanotaan että maisemaa voidaan pitää Siuntion oloissa tavanomaisena (eli siis hienona, allekirjoittaneen huomautus), eikä ottamisalue ole näkyvissä mistään suunnasta kauempaa. Muutenkin perusteluissa puhutaan maisemasta vain näköaistin kannalta. Äänimaiseman pilaantumisesta ei mainita sanallakaan. Louhos muokkaa äänimaisemaa huomattavasti merkittävämmällä tavalla kuin visuaalista maisemaa, ja paljon laajemmin, jopa monen kilometrin päähän. Nämä vaikutukset ulottuvat myös Siuntionjoen kulttuurihistoriallisesti ja luono-olosuhteiltaan arvokkaisiin joki- ja koskimaisemiin, eli pilaavat niitä äänellisesti, vaikka desibelirajat ovatkin alle ohjearvojen näillä etäisyyksillä. Pelkkiin desibeleihin tuijottaminen yhtä virheellistä kuin jos maiseman visuaalista arvoa mitattaisiin vain sen mukaan miten paljon tai vähän valoa siinä on. Maisema koostuu kahdesta asiasta, visuaalisesta maisemasta ja äänimaisemasta. Molemmat ovat yhtä tärkeitä.

Nähdyn maiseman kauneus riippuu siitä mitä maisemassa on nähtävillä ja kuullun äänimaiseman kauneus mitä siinä on kuultavissa. Siuntionjoen koskien ja purojen solina on äänimaisemallisestikin merkittävä luontoarvo. Äänimaiseman päälle metelöinti on verrattavissa siihen että nähtävää maisemaa roskattaisiin. Kumpikaan ei varsinaisesti tuhoa kohdetta, mutta kumpikin pilaa niiden ympäristöarvot.