Matalampia kerrostaloja Kirkkonummen Laajakallion keskustaan ja Tolsan seisakkeen läheisyyteen

Tarja Sviili
Vieras

/ #12 Kaavoittajan (=kunnan) ahneus lisää myös Laajakallion alueen liikenneongelmia

22.08.2010 20:56

Kaavoittajan ja rakennusliikkeiden ahneus tuo Laajakallioon - mikäli vireillä olevat suunnistelmat toteutuvat - myös lisää epäviihtyisyyttä moottoriajoneuvoliikenteen lisääntyessä.

Sen lisäksi, että viisi-kuusikerroksiset kerrostalot rumentavat ja pilaavat Laajakallion asuinalueen kylämäisen ja rauhallisen yleisilmeen, tuovat ne mukanaan myös - matalampinakin toteutuksina - lisää auto-, moottoripyörä- ja mopoliikennettä asuinalueen sisälle ja ulkokehälle kuten Tolsantielle ja Vanhalle Rantatielle. Ja tietysti lisää myös kevyttä liikennettä eli jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Meidän ja neljän naapurimme omakotitalot jäävät Tolsantien ja Keijukaistentien väliin. Tolsantien 40 km/h -nopeusrajoitus on kahdeksan asumisvuotemme aikana osoittautunut teoreettiseksi täysin olemattoman nopeusvalvonnan ansiosta. Aamu- ja ilta-aikaan, kun tiellä on eniten liikennettä, partioi Kirkkonummen alueella kuulema yksi ainoa poliispartio, joka ei tietenkään jatkuvasti voi olla valvomassa Tolsantien jatkuvia ja hulppeita ylinopeuksia.

Takapihamme idylliin kuuluu kesät talvet Tolsantietä joko Vanhalle Rantatielle tai kantatie 51:lle kiihdyttävien moottoriajoneuvojen meteli, kun ajonopeudet ovat ainakin 70 - 80 km/h. Kuinka moni haluaisi takapiahansa olevan Kantatie 51:n melutasoa vastaavan reitin varrella? Meteli on ympäri vuoden jatkuvaa ja häiritsevää.

Kunnasta todettiin, että tielle ei voi rakentaa ajonopeuden hidastavia esteitä eikä muutakaan melutasoa alentavaa ja tien turvallisuutta (jalankulkijoiden ja pyöräilijoiden näkökulmasta) parantavaa, koska Tolsantie kuuluu hallinnollisesti tieliikelaitokselle (destia) - ei siis kunnalle. Kun muistamme, miten monta vuosikymmentä tiehallinnolta on odotettu rahoitusta moottoritiehankkeelle, ei liene kovin todennäköistä, että pikkuruisen Tolsantien ajonopeuksia hillitseviä esteitä, kameravalvontaa tms. ryhdyttäisiin tieliikelaitoksen toimesta kovin ripeästi rahoittamaan.

Kun uusia kerrostaloja tulee - kuusi- tai nelikerroksisina, on selvää, että kauttakulku- ja läpikulkuliikenne asuinalueella lisääntyy entisestään. Jatkuvat ylinopeudet niin Tolsantiellä kuin Laajakallion omilla kaduillakin tekevät muuten mukavasta asuinalueesta varsin meluisan ja rauhattoman jo nyt. Onnekkaimpia ovat ne laajakalliolaisest, joiden talot sijaitsevat sellaisilla katuosuuksilla, joista ei ole läpiajomahdollisuutta.