Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

/ #508 Re:

30.11.2011 23:26

#7: Elsa Pohjalainen -

Jos olet yhtään Cesariin perehtynyt, niin tiedät että ensimmäiseksi hän toimii energiallaan koirien kanssa. Jos tarve vaatii, käyttää hän kosketusta tai muuta ärsykettä millä saa koiran "otteeseensa", jotta voi kertoa mitä siltä halutaan ja ohjata tätä oikeaan suuntaan. Oletko muuten yhtään itse seurannut miten koirat toimii laumassa? Ne toimivat energialla, katseella, kosketuksella (pienet tönäisyt ja tuuppaukset), seisomalla edessä, ja jos viesti ei toiselle koiralle mene muuten perille, ne ärähtävät, hyökkäävät päin ja oikein pahoista rikkeistä purevat/näykkäisevät, eli huomauttavat. Jos laumassa on epätasapainoinen koira, haluaa muu lauma antaa sille huomautuksen ja laittaa tällaisen tapauksen kuriin, eli lauma hyökkää epätasapainoisen koiran päälle, ja ALISTAVAT sen maihin, jopa purevat samalla ja tämä touhu näyttää aika rajulta. Aivan samalla tavoin toimii Cesar.

Victoriasta sen verran.. koiraa pitää tietenkin palkata hyvästä suorituksesta, mutta palkaksi riittää omistajan hyvä tunne, jonka koira kyllä aistii. Edellisiin sanomisiini palatakseni: kun laumassa epätasapainoinen, väärinkäyttäytyvä koira on ALISTETTU (joskus rajustikin) omaan asemaansa, antaako muut koirat sille nakkeja? Tai menevätkö ne silittämään sen päätä ja hihkumaan iloisesti, että HYVÄ JEEJEE, HIENO HAUVVA! ? ei? Lauma jatkaa tyytyväisenä matkaansa sen enempää palkitsematta pyrkyriä. Victoria kyllä saa nopeasti aikaseksi tulosta, mutta kuinka pysyvää sellainen "lahjominen" on?

Cesarin käymä tie ei ole helppo. Ja sen takia minusta tuntuu, että aika moni sitä vastaan onkin, koska ei vain yksinkertaisesti osaa, eikä jaksa tehdä niin paljon töitä kuin tämä koirien kanssa oikein toimiminen vaatisi. Nakilla saat nopeasti aikaseksi temppuja, mutta et aitoa kunnioitusta. Suurimmaksi osaa jaksoissaan Cesar luo ihmisille sen oikean tunteen ja energian mitä heidän pitäisi koiriensa kanssa ollessa ylläpitää, eikä se ole helppoa, omasta kokemuksesta sen voin sanoa. Mutta kyllä se palkitsee kun saa tuloksia aikaiseksi ja koira saa olla koira, koiralauman ehdoilla.