Pro Kirkkoharju

Vieras

/ #13 Näpit irti harjuista

21.09.2010 16:27

Surku tässä tulee, kun muistelee entistä Kirkkoharjua! Sama, aiempien vuosikymmenien meininki, jolla Lentolan harjumaisemat ja kirkonkylän keskusta pilattiin, tuntuu jatkuvan. Taannoin kunta tärveli Kirkkoharjua mm. myymällä entisen Havian elementtitehtaan takaisen harjun rinteen sorat, missä yhteydessä korvaamaton Pikku-lukko kaivettiin kokonaan auki. Erinomainen ympäristöteko! Tiesivätköhän ympäristöasioista vastaavan lautakunnan jäsenet tapahtuneesta lainkaan?

Ja nyt Kirkkoharjun molemmin puolin ollaan rakentamassa törkeän korkeita kerrostaloja. Entisen Tarpilan koulun alueelle nousevat rakennukset eivät taatusti tule kaunistamaan harjun Kirkkojärven puoleista maisemaa. Ne tulevat massiivisina hallitsemaan maisemaan ikävällä tavalla. Ja nyt sitten toisellekin puolelle harjua on suunniteltu jopa kuusikerroksisia taloja!

Ei voi kuin ihmetellä, millaisia arvoja tuollaiset suunnitelmat ja ratkaisut heijastelevat! Ilmeisesti tietyt rakentamista ohjaavat ja suunnittelevat tahot ovat Kangasalla jääneet henkisesti jonnekin 70-luvulle. Tai lieneekö sitten takana rakennusfirmojen lobbaus? Joka tapauksessa tuollaisten suunnitelmien rinnalla sitkeästi esillä pidetty hokema kauniista kesäpäivän pitäjästä alkaa kyllä vaikuttaa entistäkin absurdimmalta.