Reilu oikeudenkäynti Outi Koskelle ja hänen pojilleen

/ #10

21.03.2007 07:49

Outi Kosken menettelystä

Sitä, että hän kaappasi lapset Suomeen ja esti itse lapsia palaamasta huoltajansa (isän luo), oli väärin. Lapset oli USA:n tuomioistuimessa määrätty isänsä lähihuoltajuuteen ja lapsille oikeus tavata äitiään tapaamisoikeutensa mukaisesti. Suomen ratifioimaan kansainvälisen sopimuksen mukaisesti huotajuusasia on päätettävä uudelleen siinä maassa, jossa se on jo ratkaistu. Mikäli edellä esitetty pitää paikkansa, että isä estää / valvoo lasten äitinsä tapaamisia, ei se voi poikia ja olla seurausta, kuin Outi Kosken itsensä aiemmasta toiminnasta. Kyllä kuka tahansa isä vastaavassa tilanteessa pitäisi mustankipeästi huolen siitä, että kaappaus ei toistu.

YK:n lapsen oikeuksien julistuksen

mukaisesti lapsella on oikeus isään ja äitiin. Tästä lapsen oikeudesta pitäisi tarvittaessa yhteiskunnan eri viranomaisten pitää tiukasti huolta. Lapsen tulee saada elää, asua ja tavata kumpaakin vanhempaansa. Jollei muutoin, niin ideani mukaisesti, mitä sovitteluistuimista esitän (ks. Suomen eduskunta: http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=48 ).

Lapsen huolto ja tapaamisoikeus on lapsen oikeus. Sitä kumpikaan vanhemmista ei saa estää. Jos estää, niin sovitteluistuimella on oltava lääkkeet senkin varalle. Tämä lapsen oikeuden toteutuminen ei saa olla kiinni toisen tai kummankaan vanhemman varallisuudesta / varattomuudesta.

Mielestäni koko idea lapsen huoltoa ja tapaamista koskevien asioiden ratkaisemisesta tuomioistuimessa, on väärä. Ne tulisi ratkaista sovitteluistuimissa. Silloin, kun asian ratkaisuperiaate on alusta lähtien sovitteleva, sovintoon pyrkivä ja sovinnollisuutta arvostava, ei Outi Kosken tai kenenkään muunkaan mukaisia älyttömiä jatkettuja vanhempien ala-arvoisia riitelyjä eikä lasta lyömäaseena toista vanhempaa vastaan käyttämiseen olisi nykyisen suuruista kasvattavaa ja ylläpitävää syytä.

Lue lisää niin minun kuin muiden asiasta käymää keskustelua http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=1615&postdays=0&postorder=asc&start=0 .