Valtion retkeilyalueiden metsien hakkuut on lopetettava

elantoa metsästä

/ #58 Hossasta otetut kuvat.

20.01.2012 16:33

Hossasta otetuista kuvista näyttää puuta hehtaaria kohden aika vähän kertyvän.Kuka tietää paljonko keskimäärin hakkuusuunitelmissa olevilta leimikoilta yhteensä puuta on arvioitu lähtevän.Meikäläisen silmissä kuvista päätellen ovat sopivan väljiä retkeilyalueeksi,eivätkä kaipaa väljennyksi ja avohakkuita.No meillä Suomessa on ilmaisemisen vapaus olla retkeilyalueiden hakkuiden tarpeellisuudesta mitä mieltä hyvänsä.Metsätaloudellisesti en ainakaan itse osittain metsästäkin elantoa saavana lähtisi retkeilyalueita hakkaamaan.Luonto on minun arvomaailmassa lahja Jumalta ,"jota kannattaa arvostaa ja suojella".Meillä metsätalouden piirissä on valtaosa metsistä ja hakattavaa riittää yllinkyllin,vaikka arvokkaimat metsät hakkuilta säästetään.Näkemykset suojelun tarpeellisuudesta vaihtelevat alueittain ja ihmisten kesken ja se on luonnollista sinänsä.Toivoisi jo vanhana ihmisenä laajempaa näkemystä myös metsätalouden piirissä metsäluonnon merkityksestä metsätalouden rinnalla.