PAKILANTIEN JALANKULKIJOIDEN LIIKKUMINEN TURVALLISEKSI

21.01.2012 18:45

Osoitteessa http://kaupunginosat.net/pakila/index.php

Vartti ke 18.1 sivu 5

Itsekkäät autoilijat vaaraksi Pakilantiellä artikkeli. Nettiin on avattu adressi osoitteessa http://www.adressit.com/ otsikolla Pakilantien jalankulkijoiden liikkuminen turvalliseksi. Artikkelissa kerrotaan myös muutosehdotuksesta, jota Pakila Seurakin kannattaa. Missähän sekin näkyy näillä seuran sivuilla? Ollaanko talviunilla.

Adressiin yhteydessä on myös kommenttipalsta, josta oli pakko ottaa yksi lainaus:

PAKILAN ASUKKI - PAKILANTIEN TURVALLISUUS
Joo. Laitetaan vaan joka risteykseen valot ja hidastimet. Sillähän se asia hoituu? Miettikää nyt hyvät ihmiset ensinnäkin mikä on ongelma. Ei ongelma ole valot, vaan ihmisten välinpitämättömyys jota ei valoilla ratkaista. Aina on ihmisiä jotka eivät välitä esim valoista, koska niitä on jo nyt ihan liikaa ja ihan turhissa risteyksissä. Voi käydä niin, että ihmiset tuudittautuvat valojen tuomaan turvallisuudentunteeseen, ja se voi koitua kohtaloksi koska joku aina ajaa 'vanhoilla vihreillä'. Mielestäni valot ja hidasteet eivät korjaa mitään. Ongelma vain siirtyy jonnekin muualle, missä voi ajaa kovempaa, koska ihan varmasti se kiire otetaan sitten muualla takasin. Hidasteet ovat todellinen ongelma myös hälytysajoneuvoille, avunsaanti voi hidastua ratkaisevalla tavalla.

Tätä samaa olen yrittänyt viestiä monta kertaa. Kaikki hilavitkuttimet ja esteet voidaan rakentaa. Missä on tämä pidemmän tähtäimen suunnitelma ja toimet luoda toisenlainen liikennekulttuuri, jossa jalankulkija tai pyöräilijä tai rollaattorimummo huomioidaan ja heitä kunnioitetaan. Mitä me itse voimme tehdä. Korostan vielä, että pääosin me pakilalaiset/paloheinälaiset käytäme näitä katuja.

Bussi 66 marraskuussa iltapäivän ruuhka-aikaan menossa Paloheinän majan päätepysäkille. Pysähtyi Lepolan tien risteyksessä, käänsi ajoneuvoa hieman vasemmalle ja tukki vasemmalta viereiseltä kaistalta mahdollisen auton tulon. Suojatietä bussin edestä sitten köpötti kaksi vanhusta vasemmalle apteekkiin, postiin tai minne olivatkin menossa. Olisi pitänyt ottaa aika, paikka ja laittaa palaute kuljettajan hienosta tilannetajusta. Antaa tietä mutta varmistaa myös, että suojatie on suojainen.

Liikenneturva (Liikenneturva, Sitratie 7, PL 29, 00421 Helsinki). Onko ao. toimija autoilijoiden vai jalankulkijoiden/pyöräilijöiden asialla. Mainokset ovat sitä luokkaa, että hirvittää. On Häkkinen: onko turvavyö kiinni tai uusin mainos, jossa nuori mies tekee uskaliaan uimahypyn altaaseen, jossa ei ole vettä. Karmivaa. Ja viesti onko turvavyö kiinni. Ei niinkuin kiinnosta pätkääkään autoilija, jolla turvavyö ei ole kiinni. Saa mennä sinne minne on mennäkseen. MIKSI Liikenneturva ei kiinnitä huomiota näihin suojatie/kunnioita/anna tilaa/asennemuutos/yms. juttuihin. Kyrsii!

Pakilan asukas