LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Martti Peltola
Vieras

/ #231 GTK:n "puolueettomuus" turvekysymyksissä

24.10.2010 13:24

Geologian tutkimuskeskusta (GTK) on yleisessä mielipiteessä pidetty "puolueettomana toimijana". Turvetuotannon ja turve-energian käytön puolustajat viittaavat usein GTK:n raportteihin, "ulkopuolisen tutkijatahon neutraalina lausunnonantajana".
Täytyy kuitenkin muistaa, että GTK:nkin toiminnan jatkuvuuden turvaa ainoastaan se, että sen tekemiä selvityksiä käytetään kaivannaisten käytön lisäämiseen. Vain siten GTK:kin turvaa oman jatkuvuutensa ja työllistymisensä.

Ohessa linkki GTK:n antamaan ohjeistukseen (tilaustyö) energia-alan toimijoille. Kannattaa kiinnittää huomio mm. sivun 25 kohtaan "Ohjeita maanomistajan lähestymiseen". Se kuvaa osaltaan GTK:n "puolueettomuutta". GTK ei koskaan anna ohjeita soiden säilyttämiseen tähtääville toimijoille. Luonnonsuojelijoilla ei ilmeisesti ole rahaa tällaisten omia tavoitteitaan tukevien selvitysten tilaamiseen. Turvealan toimijoilla rahaa on ja se näkyy miljoonakampanjoina suuren yleisön ja päättäjien suuntaan.