LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Martti Peltola
Vieras

/ #236 Re: Re: GTK:n "puolueettomuus" turvekysymyksissä

26.10.2010 17:53

#235: J. Virtanen - Re: GTK:n "puolueettomuus" turvekysymyksissä

Kiitos kiihkoilemattomasta kommentista "J.Virtanen"!

Kyllä kyllä, kaikki tuo mitä sanot on kyllä minunkin tiedossani. Ja jos luet tekstini uudelleen huomaat, että en ole vihjannut minkään "rinnakkaisorganisaation" perustamisesta. Enkä ole myöskään tuominnut GTK:n selvityksiä tarpeettomiksi; jonkun organisaationhan ne oli tehtävä.

Painotuksia kuitenkin olisi tutkimuksissa laajennettava myös soiden hyödyntämiseen suojelun/säilyttämisen sekä esim. tulvasuojelun, ilman-/ilmastonsuojelun, vesiensuojelun, ohjatun luontomatkailun, virkistyskäytön yms:n vahinkoja aiheuttamattoman toiminnan näkökulmaan.Tällöin soiden käytöstä aiheutuvien, luonnolle ja kansantaloudelle vahinkoa tuottavien taloudellisten toimintojen eri tekijät ja syyt olisi myös selvitettävä soiden käytön vertailua varten. Nykymuodossaan GTK:n toiminta ei näitä realiteetteja huomioi.

GTK on aikoinaan perustettu nimenomaan kaivannaistuotteiden taloudellisen hyödyntämisen edistämiseksi, kuten GTK:n omilta sivuiltakin on luettavissa. Tämä tarkoittaa nimenomaan sitä, että tutkimuksia tehdään esim. turveteollisuuden hyödynnettäviksi. Tiedämme sinun kanssasi, ettei GTK ole toki mikään "luonnonsuojelutoimija" ja lähtökohtaisesti sen tutkimukset yleensä aina painottavat ensisijaisesti muita kuin luonnonsuojelullisia toimintoja.

Olen toki huomannut joissakin GTK:n selvityksissä viitattavan myös mm. soiden muunlaiseen kuin ojituksin saatavan "hyötykäyttöön". Selviö silti on, ettei GTK:n turveselvityksiä voida pitää luonnonsuojelun tarpeita tukevana ja siten "neutraaleina". Turvetutkimuksissa ei tutkita/selvitetä, saati lasketa, esim. soista suojelun kautta saatavia kansantaloudellisia hyötyjä. GTK on perinteisen roolinsa mukaisesti "kallellaan" kaivannaisten kaivajien suuntaan.

Ehkä jonakin päivänä GTK:n toiminta ulotetaan myös mainitsemieni suonkäyttömuotojen todellisen arvon selvittämiseen? Silloin moni suokiista voisi jäädä syntymättä.