Päivähoitomaksu on oikein!

milana kuvaja
helsinki

/ #3 Kyllä suurin osa työssäkäyvistä yksinhuoltajista maksaa päivähoidosta jo nykyisinkin

27.05.2007 22:33

Minkä vuoksi päivähoitomaksuista keskustellessa työttömät kaksin/yksinhuoltajat ja työssäkäyvät yksinhuoltajat rinnastetaan toisiinsa? Eiköhän ole aika eri juttu käydä töissä täysipäiväisesti (jolloin on pakko laittaa lapsi päivähoitoon halusipa tai ei, ja töihin on palattava heti äitiysloman päätyttyä, koska yksinhuoltajan ei ole taloudellisesti mahdollista jäädä hoitovapaalle) tai olla työttömänä kotona ja viedä silti lapsi päivähoitoon, usein vielä ilmaiseksi??

Itse työssäkäyvänä yksinhuoltajana (joka maksaa muuten täyden päivähoitomaksun) en voi ymmärtää, miksi yleensäkään työttömänä ollessa on oikeus päivähoitopaikkaan, ja vieläpä täyspäiväiseen? Eikö suurin osa tehdyistä tutkimuksistakin ole antanut ymmärtää, että alle kolmivuotiaalle paras hoitopaikka on oma koti ja vanhemmat, ja kolmea vuotta vanhemmille taas on tarjolla päiväkerhoja ym. toimintaa jossa lapsi voi opetella sosiaalisia taitoja? Nykyisin myös työttömyys on osittain oma valinta, koska työtä on kyllä tarjolla - käykääpä vaikka MOL:in sivuilta kurkkaamassa.

Toivon todella, että 0-raja päivähoitomaksuissa poistetaan, ja toivottavasti myös subjektiivista oikeutta päivähoitopaikkaan järkeistetään.