IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #1053 Re: Puolustus

05.04.2012 10:53

#1050: Korpisoturi - Puolustus

Alavudella kerrottiin jokin aika sitten olevan järven, nimeltään Mulkkujärvi, jonka veden turvetuotannon uutisoitiin pilanneen. Jopa Yleisradion Ajankohtainen Kakkonen-ohjelmassa asia nostettiin esiin. Kun juttu selvitettiin, niin se kääntyikin täysin päälaelleen. Kyseiseen Mulkkujärveen päin ei laske lainkaan turvetuotannosta tulevia kuivatusvesiä. Tässäkin tapauksessa ihan vaan asiaa tutkimatta syyllistettiin aivan väärä taho. Järveen laskee ainoastaan maa- ja metsätalouden vesiä. Tällaista mustamaalaamista tapahtuu eri puolilla Suomea jatkuvasti.

Itselläni on myös kesämökki pienehkön järven rannalla. Yläpuoliseen ojastoon laskee turvetuotannosta vedet. Tuotantoalue on noin 90 hehtaaria. Olen siellä lapsesta saakka viettänyt paljon aikaani ja kalastellut enkä ole huomannut veden laadussa mitään muutosta. Myös vesinäytteitä on järvestä otettu ja lukemat olleet täysin normaalit. Itse en syytä lainkaan turvetuotantoa vesistöjen pilaajaksi.

Tuttavallani vastaavasti on kesämökki Keski-Suomessa johon ei tule mitään turvetuotannon kuivatusvesiä mutta järvi on aivan pilalla. Ympärillä siellä on paljon maataloutta ja metsiä. Asiaa on siellä tutkittukin muistaakseni ELYN:n rahoituksella ja selvästi osoitettu maa- ja metsätalouden olevan syypää veden huonoon laatuun. Eipä sielläkään voida edes syyttää turvetuotantoa koska sitä ei ole mailla halmeilla!

Tietysti joissain kohteissa saattaa olla että turvetuotanto on osaltaan sotkemassa vesistöä, mutta kuten nimerkki Korpisoturikin mainitsi, ei kaikkea turvetuotantoa voi aina syyttää tutkimatta asiaa tarkemmin. Useimmiten syy löytyy muulta taholta.