IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #1075 Re: Re: Re: Re: Puolustus

11.04.2012 09:18

#1068: - Re: Re: Re: Puolustus

Puskista huuteluun on sinäänsä valitettavasti turha vastailla. Mutta kaikin puolin tuo maa- ja metsätalous kortti on ylimitoitettuna valttina loppuun käytetty, sanotaan nyt viimeistään viimeisen kymmenen vuoden aikana. Senhän osoittavat jo nuo vähäisetkin tutkimukset, jotka on tehty muutoin, kuin kartalta katsomalla tai vain lausuttuihin strategialukuihin nojaten. Sitä paitsi, vaikuttaa varsin epämääräiselle linjanvedolle ja veteen piirretylle viivalle, että mikä metsä on ojitettu metsätaloutta ja mikä taasen turvetuotannon mahdollista esivalmistelua silmällä pitäen. Nimittäin ihan kaikki paikat eivät ala valtavaan puun tuottoon, vaikka kuinka ojitettaisiin, ja seurauksena voikin ehkä yllättäen olla vaihtoehto kaksi jne.

Mainittakoon toki, että tukia menee ilman muuta mitään, ainakaan suoraan Suomalaisille, tuottamattomiin kohteisiin. Vaikkapa täältä katsoen lähimpänä rikkaalle (ehkäpä maailman rikkaimmalle valtiolle) Venäjälle maksetut "lähialue tuet" tolkuttomine  miljoona määrineen vuosittain jne.

Toisaalta tehdäänhän täällä Suomessa kaikki Ruotsissa todetut tyhmyydetkin viiden vuoden viiveellä heidän perässään. Joten sillä logiikalla ymmärrän tuonkin ajattelun, että kun kerran muut joskus hölmöyksissään, niin kyllä mekin nyt jne.

Mutta olisi kovin mielenkiintoista nähdä vaikka täällä selonteko, mieluummin ihan nimellä siitä (esim. Vapon kanta), että mitä on tämän päivän (tai paremminkin 2014 vuoden lopussa) tuotantosoilla parhaan tekniikan mukainen vesienkäsittelyjärjestelmä. Ja mahtaakohan se antaa tavallaan omalle tunnolle luvan suoltaa nyt kaksi tuotantokautta tuuttien täydeltä, sillä "vapaaehtoinen vastuullisuus" tulee täytettyä sitten joskus aikanaan! Nimittäin siitähän tämän asian ja adressin ytimessä edelleen on kysymys.