IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #1127 Re: Vapon toimitusjohtajan mietteitä

19.04.2012 19:19

#1124: Turvetta tarvitaan - Vapon toimitusjohtajan mietteitä

Pieni, mutta oleellinen tarkennus termiin "paras teknikka" kuivatusvesien puhdistuksessa.

Kansalainen ja näköjään usein myös luvan myöntäjä uskoo harhaanjohdetusti, että tuolla termillä tarkoitetaan oikeasti parasta saatavilla olevaa (jo keksittyä ja kehitettyä) vedenpuhdistustekniikkaa.

Mutta ei. Asia on puhtaasti tässäkin tapauksessa Vapon oman määrittelyn tulos ja silloin huomioon otetaan oleellisimpana asiana kustannustehokkuus. Käytetään siis maksimaalisen voiton tavoittelussa minimissään "läpi" meneviä puhdistustekniikoita.

Sillä ei ole siis mitään tekemistä sen asian kanssa, että vastaanottavaan vesistöön johdettujen vesien puhdistukseen käytettäisiin tehokkainta maailmasta löytyvää keinoa ravinteiden ja ennenkaikkea kiintoaineiden pois suodattamiseen. Vaikka näin kyllä selkeästi annetaan ymmärtää.

Joten sikälikin viestinnästä ja yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Ahti Martikaisen lausunnot ovat sitä kuuluisaa ja taidokasta sanan helinää, pinta kiillettä ja ongelman maton alle lakaisua.

Kuten myös nuo mihinkään perustumattomat 1 % ravinnepäästöt nimenomaan paikallisesti. Näinhän jatkuvasti annetaan ymmärtää, eikä vahingossakaan sanota, että se prosentti on koko maan päästöihin suhteutettuna. Eli siten ne paikallistason pistekuormitukset ovat siis valtavat, valitettavasti.

Kiintoaines päästöistä ei ole kellään ollut osoittaa mitään todellisia mittaus- ja tutkimustuloksia, kaikki perustuu vain maapohja-, kartta- ym. arvioihin. Jos todellisa mittaus tuloksia on, niin laittakaa ihmeessä näkyviin, lähdetietoja myöten. Onhan täälläkin keskusteluissa tutkimustuloksia joltain osin ollut, mutta en ole ainuttakaan havainnut, joka antaisi perusteita tuohon jatkuvaan turvevesi vesipäästöjen vähättelyyn!

Ymmärrän kyllä, että energia ratkaisuja pitää tehdä. Mutta ei niitä voi millään verukkeella tehdä aiheuttaen paikallistasoisia ympäristö katastrofeja, joita sitten ennenkaikkea alueellisesti, mutta myös kansallisesti joudutaan kovalla hinnalla korjaamaan. Eikä likikään kaikkea pysty enää kukaan korjaamaan, paitsi ehkä aika, mutta se vie monta sukupolvea.