LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Hannu Heinonen
Vieras

/ #247 Turvetuotantoa syytetään suotta

24.11.2010 22:11

"Turvetuotanto on luvanvaraista ja valvottua, ja sen kuormitusvaikutus, kiintoaine mukaan lukien, tunnetaan hyvin. Turvetoimiala hoitaa ja kehittää vesiensuojelumenetelmiä, ja vastaavasti on kaikkien toimittava, jotta Suomen vesistöt saadaan parempaan kuntoon.

Turvetuotannon vesistökuormituksesta puhutaan paljon. Esimerkiksi 5.10.2010 Ylen Ajankohtainen kakkonen uutisoi, että turvetuotanto on ollut vaikuttamassa Alavudella sijaitsevan Mulkkujärven tilaan. Mulkkujärven suunnassa on turvetuotantosoita, mutta niistä yksikään ei laske kuivatusvesiään Mulkkujärveen. Kuormituksen on siis johduttava muista tekijöistä."

Edellä olevasta uutisesta käy hyvin ilmi, kuinka useissa tapauksissa on ylilyöntejä. Eli Alavuden tapauksessakin osoitetaan sormella turvetuottajia, vaikka järveen ei johdeta laisinkaan turvetuotantosoilta tulevia vesiä. Vastaavia tapauksia löytyy paljon. Syntipukiksi yritetään saada turvetuotanto aivan syyttä. Maa- ja metsätaloudesta ne syylliset löytyy. Samoin vaikkapa kesä-asutuksesta. Mikään muu maankäyttömuoto ei ole niin valvottua kuin turvetuotanto. Kaikilla muillakin pitäisi olla yhtä tarkka seuranta, näin saataisiin ne todelliset "syylliset" esiin.