IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #1162 Re: Re: Re: Re: Re: Ympäristölupien ehdot - tyhjiä sanoja

22.04.2012 20:22

#1160: - Re: Re: Re: Re: Ympäristölupien ehdot - tyhjiä sanoja

Ole ystävällinen ja lue jäljempää uudestaan mitä kirjoitin aiemmin, kiitos. Ja ihmettele vaan ihan rauhassa. Raportti päässee(?) julkilevitykseen lähiaikoina (minulla se kyllä on). Harmi, että pahoitit noin mielesi asiasta jolle minä en voi mitään, jos yo:n tai elyn sivuja ei ole tuolta osin päivitetty.

ystävällisesti nimeään arastelevalle,

Martti

J.K. Ehkä saat pyytelemiäsi aplodeja "meiltä kaikilta"?   :)

"Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (EPOELY) teettämän tuoreen selvityksen mukaan kaikilla Kyrönjoen valuma-alueen (yli 10 hehtaarin) turvekentillä (39 kpl) ympäristölupaehtoja rikottiin. Alle 10 ha:n turvekaivoksia (31 kpl) ei tarkastettu, koska niiltä ei ympäristölupia vaadita. Kyrönjoen valuma-alueella turvetta kaivetaan n.8700 hehtaarin alalla, eli merkityksettömistä lupaehtojen rikkomisista tuskin on kysymys.
Lapuanjoen valuma-alueen turvekaivoksilla tilanne oli lähes yhtä huono.

(Turvetuotannon vesiensuojelumenetelmien kartoitus Kyrönjoen valuma-alueella, Turvetuotannon vesiensuojelumenetelmien kartoitus Lapuanjoen valuma-alueella, Turun yliopisto, Ahonen & Santala 2011.)

Rangaistuksiahan turverikoksista ei Suomessa langeteta, koska turvetoiminta on valtiovallan erityisessä suojeluksessa. Valtio-moraalittomuus on arveluttavana esimerkkinä kansalaisille; ympäristörikos kannattaa. Toivottavasti ei enää kauan."