Ei kannettu vesi kaivossa pysy: paremman opetuksen puolesta

drk

/ #22 Vaaditaan kovasti

16.05.2012 15:33

Kovin tyypillinen tämän ajan ilmiö. Vaaditaan kovasti jonkun muun tekevän jotakin, mutta ei sanallakaan mainita mitään konkreettista mitä itse voitaisiin asialle tehdä! Oppiminen on ihan aikuisten oikeasti teidän opiskelijoiden omalla vastuulla - jos luennot tai järjestelyt eivät miellytä, opiskelkaa asiat itse tai ryhmissä. Kirjasto ja internet on pullollaan tietoa. Lisäksi, onko sekin opettajien ja Aallon syy, että kun kinutaan opettajalta vaihtoehtoinen tapa suorittaa kurssi ja tämä myöntyy siihen, käyttäen useamman tunnin ajastaan tämän vaihtoehtotavan keksimiseen, tämä mahdollisuus jätetään sitten kuitenkin käyttämättä. Sähköposteihin ei vastata. Ei se ihan hirveästi kannusta opettajaakaan yrittämään.

Onneksi kuitenkin suurin osa opiskelijoista on fiksua väkeä, jotka tämänkin addressin kirjoittamisen sijaan käyttävät aikansa johonkin hyödylliseen.

Totta on, että opettaminen on monelle varsinaista pakkopullaa ja asennekasvatus on paikallaan. Tämä muutos on hidas ja vaatii aikaa sekä vaivaa - mutta se on käynnissä! Tässä tarvitaan opiskelijoiltakin myönteisyyttä. Kaikki uudet opetusmenetelmät edellyttävät opiskelijoilta huomattavasti skarpimpaa osallistumista ja sitoutumista opetukseen. Nyt te pääsette itse asiassa erittäin pienellä fyysisellä ponnistuksella...