Kannabis lailliseksi

Grani

/ #244

04.07.2007 10:43

"Tampereen yliopiston tutkimuksen mukaan lapset aloittavat tupakoinnin 14 kertaa todennäköisemmin, jos kotona voi tupakoida vapaasti. Täydellinen tupakointikielto vähentää lasten tupakoinnin aloittamista jopa niissä kodeissa, joissa molemmat vanhemmat tupakoivat. Silti tupakoivien vanhempien lapset polttavat noin seitsemän kertaa todennäköisemmin kuin tupakoimattomien.--/ (Tutkimuksen johtajan, kansanterveystieteen professorin Arja) Rimpelän mukaan tupakoivien vanhempien lapset ovat todellisessa riskiryhmässä./ Rimpelän mukaan lasten ja nuorten tupakoinnin ehkäisyssä on keskitytty vain lainsäädäntöön ja terveyskasvatukseen ja unohdettu vanhempien ja kodin merkitys.--/" STT 4.7.2007

Kyseinen teksti tämän päiväisestä artikkelista liittyy adressin kohtaan selkeästi: kannabiksen polttelu ei eroa tupakoinnista juuri lainkaan! Sitähän poltellaan, kun halutaan rentoutua ja saada aivoitukset rauhoittumaan - samoin kuin tupakkaakin. Kun kannabis on käyttötavoiltaan niin samanlainen kuin tupakkakin (paljon lähempänä kuin esim. alkoholi), laillistettuna siihen pätevät samat lainsäädännöt ja terveyskäsitykset. Siihen tulisi kohdistua myös samanlainen holhous ja vanhemmuuden (sekä lähimmäisrakkauden) huolenpito ja vastuu kuin tupakkaankin: pyrkiä estämään lapsilta ja nuorilta sen käyttö siihen asti, kunnes he ovat itse sen ikäisiä, että osaavat päättää omalla järjellään - mieluiten pyrkiä opettamaan heitä olemaan aloittamatta lainkaan!

Kannabis AINOASTAAN lääkekäyttöön, eikä LAINKAAN yksityisen henkilön vapaa-ajan päihdekäyttöön, tmv. Lasten(ne) vuoksi! Älkää olko itsekkäitä!

Yhtä lailla kannabiskin siirtyy "isältä pojalle", jos tupakkakin. Miksi siis tuoda uutta terveydelle haitallista (kyllä, se on haitallista, sillä se on luonnotonta ihmiselle, oli se sitten kuinka luonnonvarainen aine - eiväthän eläimetkään polttele ja ovathan niilläkin samanlaiset sisäelimet) ainetta, joka vaarantaa lastemme tulevaisuuden. Siteeraan vielä itseäni aiemmasta kommentistani: ""Mitä isommat edellä, sitä pienet perässä". "Se on OK, koska faijakin vetää aina." - nuoren silmissä "kerran viikossa, vaikkapa keskiviikko-saunan jälkeen" = "aina". Tähän ei auta selitys: "Nuorille pitää vain selventää, että kyseistä päihdettä ei tulisi käyttää ennen kuin on täysi-ikäinen ja jos käyttää alaikäisenä, muistaa käyttää vain silloin, kun ei ole koulua." Ja tuohan on todistettavasti auttanut jo muihin päihteisiin, vai?"