Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Vieras

/ #592

06.06.2012 14:36

Täällä puhutaan paljon siitä, miten Kadar ei ole saanut puolustautua. Häntä on kuitenkin ymmärtääkseni kuultu asian tiimoilta ja nyt hän on antanut haastattelun nettisivustolle. Sen sijaan rehtoria täällä on saatu lyödä kaikella, mitä ei ole pultattu kiinni. On syytetty sopeutumattomaksi, kateelliseksi ja narsistiseksi. Noin aluksi. Koska prosessi on kesken, rehtori ei todennäköisesti halua, voi eikä saa sanoa juuta eikä jaata. Tämä lienee kaikkien etu - myös Kadarin. On kuitenkin mielenkiintoista lukea teorioita rehtorista ja hänen sopeutumattomuudestaan. Sopeutumattomuudesta mihin? Alaisen sooloiluun? Alaisen yhteistyökyvyttömyyteen? Alaisen kykenemättömyyteen noudattaa yhteisiä pelisääntöjä? Alaisen uskoon omasta erehtymättömyydestä ja muiden velvollisuuteen (yläaste mukaanlukien, muttei siitä tässä sen enempää) seurata kyseisen opettajan johdatusta.
Nyt puhutaan kaupungin työntekijän irtisanomisesta, ei messiaan ristiinnaulitsemisesta. Kaupungilla on tietyt säännöt, joita työntekijän pitää noudattaa. Kaupunki on työnantaja ja maksaa palkkaa. Palkkaa saa, jos tekee työnsä. Rehtori johtaa koulua, hänellä on valtaa tavallisia opettajia enemmän, mutta sama pätee myös vastuuseen. Jos rehtori on niin hölmö, että AKT:n ja muiden viimeaikaisten tapahtumien jälkeenkin alkaa savustaa alaistaan syyttä ulos, hän kantaa siitäkin vastuun. Jos taas työntekijä aiheuttaa hankaluuksia, rehtori joutuu käyttämään hänelle annettuja keinoja tilanteen korjaamiseksi. En usko, että ensimmäinen mieleentuleva keino on antaa kellekään kenkää. Ymmärtääkseni tätäkin ongelmaa on koetettu ratkoa jo useamman vuoden ajan. Työntekijä voi myös mennä muualle töihin. Täällä on keskustelua käynyt satoja ihmisiä, jotka varmasti ilomielin ja riemusta kiljuen lähtisivät opiskelemaan Kadarin yksityiseen musiikkikouluun, jossa Kadar saisi vihdoinkin toteuttaa kaikkea sitä, mitä kateelliset narsistit eivät ole hänen antaneet musiikkiluokilla toteuttaa.
Tunnustan kärjistäneeni asioita, mutta en vain millään usko, että tässä olisi kyse rehtorin sopeutumattomuudesta. Aika halvalla menee.