Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Esitämme huolestuneisuutemme Vaasan musiikkiluokkien tilanteesta ja toivomme rehtorien ja kouluviraston päätösten perinpohjaista
selvittämistä ja oikaisemista.

Koulun yleisen tulehtuneen tilanteen seurauksena on jo useampi opettaja vaihtanut koulua. Nyt tilanteen ”ratkaisemiseksi” ollaan
potkimassa pois pitkäaikaista musiikkiluokkien opetuksen kehittäjää ja kantavaa voimaa.
Olemme huolissamme jäljelle jäävien musiikinopettajien jaksamisesta sekä oppilaiden saaman musiikinopetuksen tasosta. Muut musiikinopettajat ovat ensisijaisesti luokanopettajia ja opettavat musiikkia sen ohessa. Nyt silmätikuksi otettu opettaja, musiikin tohtori György (Juri) Kádár on keskittynyt pelkästään musiikin opettamiseen ja omistanut koko elämänsä oppilaiden parhaaksi. Koulun oppilaat ovatkin menestyneet hyvin vuosien saatossa useissa valtakunnallisissa kuoro- ja musiikkikilpailuissa. Koulun kuoro on tehnyt useita ulkomaanmatkoja ja tehnyt yhteistyötä onnistuneesti useiden eri tahojen kanssa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Nytkin koulun kuorolla olisi pääsy valtakunnalliseen loppukilpailuun, mutta tämän yllättävän potku-uhan takia kaikki suunniteltu kevään ohjelmisto (nokkahuilukurssitutkinnot, -mestarikurssi, -äänite, valtakunnallinen Nuori kulttuuri -loppukilpailu sekä kevätkonsertti) jouduttaneen perumaan merkittävimmän valmentajan puuttuessa.

Entä ensi vuonna? Kuka jäljellejääneistä on lähtövuorossa? Loppuuko hyvämaineisten Vaasan musiikkiluokkien tarina näin ikävästi?

Musiikkiluokkien historiasta voi lukea: http://muslu.vaasassa.com/

Vaasan musiikkiluokkien tukijat    Ota yhteyttä adressin tekijään