Vastustamme Jokelan aseman lakkautusta

Vieras

/ #97 Palveluyrittäjiä elävöittämään asemarakennusta

24.12.2010 17:48

Lipunmyynnin puutteellinen volyymi selittyy myös sillä, että matkustajamäärät lienevät edelleen melko vaatimattomat - pahoin pelkään, ainakin mitä itse olen aktiivikäyttäjänä tarkkaillut määriä yli 10 vuotta eri vuorokaudenaikoina ja viikonpäivinä. Se jos mikä on tosi surullista, koska lähijunat pysähtyy 2 x tunnissa ja asemaseisake on keskeisellä paikalla.

Mutta heikko junankäyttöaste ei liene mikään ihme, sillä näyttää siltä, että jokelalaiset ovat enemmän autokansaa edelleen, valitettavasti. Useimmissa Jokelan perheissä on auto tai kaksi ja niillä ahkerasti ajetaan lyhyet ja pitkät reissut. Oma perheemme myi auton pois tänne muuttaessaan 15 v sitten, mutta taidetaan olla iso poikkeus vieläkin.

Jokelan kaunis asema on pitkään ollut kuin kummitusasema, suurimman osan vuorokaudesta se on kylmästi kiinni, yksinäinen ja hylätty. Olen vuosia surrut sen kohtaloa. Ruuhka-ajan jälkeen aamupäivän tunteina asemarakennuksessa tai junalaiturilla näkyy vain pari yksinäistä sielua ja klo 13 lippuluukku suljetaan.

Ymmärrän hyvin, että perinteikkään asemarakennuksen ylläpito osapäiväistä lipunmyyntiä/odotusaulaa varten on tällä hetkellä haaskausta, enemmänkin kainalosauvoilla ylläpidettyä tekohengitystä. Tilat pitää saada laajempaan hyötykäyttöön, vähän elämää ympärille lipunmyynnin ja odotusaulan oheen.

Onkin kummaa miten pitkään VR on antanut rakennuksen olla lähes hylätynkaltaisessa tilassa noin keskeisellä paikalla. Jospa sinne löytyisi kevättä kohden joitain hyviä palvelualan yrittäjiä niin homma voisi ratketa melkein sillä! Luulisi, että esim. pieneen kioskiin/kahvilaan voisi yhdistää lipunmyynnin ja odotusaulan silmälläpidon sekä vaikka suutarin siihen sivuun! Luulisi että VR osaisi markkinoida tällaisia mahdollisuuksia kaikkien yhteiseksi eduksi! Toivon Jokelan asemarakennukselle uutta tulemista!