Autokatsastus Pois

Enska ja Tapsa

/ #16 Ajokortti ja katsastus...

24.08.2012 12:28

Ajokortti, katsastus ja moni muu asia on seurausta jonkinlaisesta virasto (l. julkisen sektorin ja sen kaltaisten) pöhötaudista. Lisää säädöksiä, asetuksia, haalitaan kontrollia ilman mitään järkeä.

Itse en ymmärrä ollenkaan miksi vaikkapa ajokortista on tehty kallis kummajainen kun sen voisi opettaa kaikille yläasteikäisille koulussa. Mitään korrelaatiota onnettomuuksien ja ajokoulutuksen välillä kun ei nyt vaan ole. Tästä on paljon faktaa ja tietoa, lue esimerkiksi http://mises.fi/post/55

Sama juttu katsastuksen kanssa. Se nyt vaan on sellainen juttu, josta ei päästä irti. Jostakin kumman syystä polkupyöriä ei katsasteta vaikka niillä ajetaan n. 30 - 40 kuolonkolaria vuodessa (Suomessa) vaikka ajokilometrejä on todella vähän. Kaikenlisäksi suuri osa fillarikuolemista on itseaiheutettuja, ajetaan ojaan, päin puuta tai jopa järveen. Jos siis todella haluttaisiin säästää ihmishenkiä liikenteessä niin suurin hyöty olisi kun huomio kohdistettaisiin vaikkapa polkupyöriin.

Jos autossa on huonot jarrut on seurauksena, yllätys, ei suinkaan peräänajot ja kolarit vaan se, että kuski jättää suuremman turvavälin edelläajavaan. Päinvastoin tapahtuu kun autoihin tuli abs-jarrut.

Katsastuksessa ei nyt vaan ole järkeä.
Iloista syksyä kaikille!