Vantaan ainoa luontokoulu pois lakkautuslistalta

Hanna

/ #20 Vantaan luontokoulu yhteistyökumppanina

02.09.2012 15:35

Olen tehnyt Vantaan luontokoulun kanssa yhteistyötä jo yli kymmenen vuoden ajan, ensin itsekin luontokoulunopettajana toisessa kunnassa, sitten ammatinopettajana lähettämässä työssäoppijoita oppimaan lasten ohjaamista Vantaan luontokoululle. Vantaan luontokoulu on aina toiminut esimerkkinä ja edelläkävijänä muille Suomen luontokouluille ympäristökasvatuksen pitkäjänteisenä ja osaavana kehittäjänä. Työssäoppimispaikkana se on ollut luonto-ohjaajaksi opiskeleville nuorille erinomainen. Opiskelijani ovat saaneet paitsi oppia, miten lapsia ja nuoria ohjataan luonnossa, myös seurata täydellä sydämellä työskenteleviä luontokoulunopettajia.

Luontokoulu, jossa itse aikoinaan työskentelin, lakkautettiin säästösyistä. Kokemuksesta voin todeta, että lakkautuksen yhteydessä niin luontokoululle keskittynyt ympäristö- ja luontokasvatuksen osaaminen kuin vuosien aikana syntyneet verkostotkin lakkaavat olemasta saatavilla. Vantaan luontokoulun toimintamalli, ohjelmat, sen opettajien osaaminen ja esimerkiksi paikallistuntemus ovat henkistä pääomaa, hiljaista tietoa, jota ei voida luontokoulun käyttäjille luontokoulun jäämistöstä jakaa. Toivon koko sydämestäni, että Vantaan luontokoulu opettajineen saisi jatkaa työtänsä luonto- ja ympäristökasvatuksen lippulaivana ja kestävän elämäntavan juurruttajana.