Allekirjoita ja ota kantaa Markun Koneet - toiminnan puolesta

Käytettyjen kodinkoneiden ykköspaikka

/ #12 Kestävä kehitys

01.10.2012 15:45

Pohjalaisessa -sekä Ilkka ym. lehdissä oli 18.09.2012 seuraava artikkeli:
Rahtiasema siistitään Vaasassa uhkasakon voimalla
”VR:n omistaman vanhan rahtiaseman tienoo aiotaan siistiä Vaasassa uhkasakon voimalla. Rakennuslakimies Hannu Kuokkanen esittää keskiviikkona kokoontuvalle rakennus- ja ympäristölautakunnalle, että VR velvoitetaan lopettamaan Opistokadun varressa tapahtuva tarpeeton ulkovarastointi maaliskuun loppuun mennessä. Vaatimusta ryyditetään 50 000 euron sakon uhalla. Rahtiasemalla toimii vuokralla vanhoja kodinkoneita korjaava ja myyvä yrittäjä. Kuokkasen mukaan rakennuksen pihamaalla on useita satoja kodinkoneita 120 metrin matkalla.”
Mitäkökän tämä uhkasakko pitää sisällään? Tarkoittaako se sitä että myös sisätilat ja koko toimi pitää lakkauttaa? Ensinnäkin olen huomannut että kodinkoneet ovat tosi siisteissä riveissä, puhtaita ja siistejä kodinkoneita jotka vaihtuvat jatkuvasti kysynnän vuoksi. Mielestäni sielä ei ole ainuttakaan tarpeetonta kodinkonetta. Olen vuosien varrella ostanut Markun Koneista hellan ja jääkaapin ym koneita sekä varaosia. Olen myös saanut paljon ammattitaitoisia neuvoja asiantuntijalta itseltään. En todellakaan ymmärrä Hannu Kuokkasen esittämää vaatimusta!
Ehdottaisin siihen paremminkin pensasaitaa tienreunaan niin etteivät kodinkoneet näy maantielle. Olisihan se nyt paljon parempi ratkaisu kuin sakko ja tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle ja veronmaksajille. Olisi järjetöntä lakkauttaa toimiva liikeyritys vain jonkun mitättömän näköala-asian vuoksi. Maailmassa on tällähetkellä paljon vakavempiakin asiota, lama ja työttömyys kasvavat valtavaa vauhtia ja köyhyys sen mukana. Miksi ei rakennuslakimies Hannu Kuokkanen esittäisi rakennus- ja ympäristölautakunnalle, paremminkin sitä että siihen voisi VR- ja – tai Vaasan Kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunta rakennuttaa katollisen siistin suojan ulkoseinällä niin ettei jääkaapit näy tielle, niin yksinkertainen asia vaan on ettei tarvitse sitä tehdä sen monimutkaisemmaksi, vai onkohan siihen jotain muuta suunnitteilla?
Rakennus on vanha ja Venäjän vallan ajoilta ja kuuluu Suomen kulttuurihistoriaan ja sitähän ei saa purkaa eikä rakentaa muuta tilalle ja Markun Koneet on pitänyt sitä hyvässä kunnossa sisältä, lämmittänyt sitä ja estänyt sillä sen lahoamista jne.. pitänyt siistinä ja hyväkuntoisena. Sehän olisi varmaankin ollut heitteille jätetty muuten ja lahonnut tai palanut siihen vuosien varrella, niinkuin monet muutkin Vaasan kaupungin rakennukset ovat ympäri Vaasaa (esim Vanhassa Vaasassa radanvarrella ränsistynyt vanha asema jne...) Kiitos siitä Markun Koneille että rakennus on edelleen olemassa. Myöhemmässä vaiheessa Suomi voi pyytää rakennusta UNESCO’n maailmaperintöohjelmaan.
Ehdottaisin Markun Koneiden yrittäjälle ja hänen vaimolleen palkkiota siitä, että hän on korjannut ja kierrättänyt yli 25 vuoden ajan kodinkoneita ja näin myös ollut kestävän kehityksen edelläkävijöitä Suomessa.