Yöjuna takaisin

23.08.2007 17:51

TIEDOTE

YÖJUNA TAKAISIN! KAMPANJALLA JO YLI 12 000 ALLEKIRJOITTAJAA

Yöjuna takaisin -kampanja alkoi Joensuussa 4.7.2007. Kampanjan nimienkeräys jatkuu syyskuun loppuun eri tilaisuuksissa, liikkeissä ja internetissä.

Elokuun 2007 puoliväliin mennessä adressiin on kertynyt yli 12 000 allekirjoitusta (93% perinteisesti paperille). 58 000 asukkaan Joensuussa ja 165 000 asukkaan Pohjois-Karjalassa näin suuri nimien määrä yhden kesälomakuukauden keräyksen tuloksena osoittaa selvästi yöjunayhteyden olevan kansalaisten keskuudessa elintärkeäksi koettu asia ja keskeinen puheenaihe. Nimiä keräävä puoluepolitiikasta riippumaton Makuuvaunuyhdistys ja sen vapaaehtoispohjalla toimivat aktivistit ovat myös keskustelleet satojen pohjoiskarjalaisten kanssa eri tapahtumissa, torilla, Joensuun kaduilla ja maakunnassa.

Keskusteluissa on käynyt selväksi mm. seuraavaa:
Vetoomuksen allekirjoittajat kokevat tärkeiksi yöjunayhteydet paitsi Joensuun ja Helsingin myös Joensuun ja Turun välillä. Yöjunayhteyksien puuttuessa asukkaiden matkailu hankaloituu, kallistuu ja pitkittyy. Nämä kaikki ongelmat aiheuttavat taloudellisia lisäkustannuksia matkalaisille, yrityksille, kunnille, oppilaitoksille ja järjestöille. Yöjunayhteyden puuttuminen heikentää selvästi matkailuyritysten toimintaa. Ihmisten arjen ja vapaa-ajan liikkuminen on hankaloitunut - puhumattakaan esimerkiksi Joensuussa opiskelevien ulkopaikkakuntalaisten liikkumisedellytyksistä.

Hallitusohjelmassa, sen LIIKENNE- JA VIESTINTÄPOLITIIKKAA sivuavissa osioissa sanotaan mm. seuraavaa: *Liikennepolitiikalla ja älykkään liikenteen palveluilla tuetaan ilmastopolitiikkaa, kestävää kehitystä ja turvallista liikkumista*. * Toimiva ja sujuva joukkoliikenne tukee näitä tavoitteita ja parantaa ihmisten arkea.* *Liikenteellä on merkittävä osavastuu ilmastonmuutoksesta*. *Liikenteelle asetetut energiansäästö- ja ilmastotavoitteet saavutetaan vähentämällä liikenteen ympäristöhaittoja sekä edistämällä joukkoliikennettä.* *Junien ostoliikennettä kehitetään vastaamaan paremmin alueellisia matkustustarpeita*

Yöjunavetoomuksessa on kysymys hallitusohjelman mukaisen liikenne- ja ympäristöpolitiikan noudattamisesta, aluepolitiikasta sekä alueellisesta tasa-arvosta. Yöjunayhteys on myös Pohjois-Karjalan kannalta taloudellinen kysymys, koska yhteys säästää yritysten, oppilaitosten,
hallinto-organisaatioiden ja järjestöjen työaikaa sekä vähentää matkustamisen kokonaiskuluja. Tämän lisäksi junalla liikkuminen on ilmastovaikutukseltaan 10 - 15-kertaa vähäisempi verrattuna henkilöauto- ja lentoliikenteeseen.

Mikäli hallitus reagoisi tosissaan ilmastonmuutokseen, kaikenlaista junaliikennettä supistamisen sijaan kehitettäisiin entisestään. Makuuvaunuyhdistyksen mielestä yöjunalla kulkemisesta on tehtävä kilpailukykyinen vaihtoehto oman auton ja lentokoneen käyttöön verrattuna. Matkustuspäästöjen vähentämiseksi ja matkustajamäärien lisäämiseksi junalippujen hinnat tulee alentaa puoleen nykyisestä.

Makuuvaunuyhdistys ja Yöjuna takaisin -kansalaisadressin tuhannet allekirjoittajat vaativat yöjunayhteyksiä takaisin väleille Joensuu-Helsinki ja Joensuu-Turku. Nämä yhteydet tulee palauttaa vuoden 2008 alkuun mennessä.