Adressi Israelin tueksi!

Ajankohtaista:

/ #1417 gavriblock ajantasatietoa israelista

21.11.2012 06:44

TULITAUKONEUVOTTELUJEN ollessa lähes läpimurtotilanteessa, IAF jatkoi valittujen iskukohteiden moukaroimista iskien tiistain vastaisen yön aikana sataan kohteeseen. IAF:n
kohteina olivat tavanomaiset tunnelit, asevarikot ja Hamasin komentokeskukset.
Uutta oli ohjusisku kansalliseen islamilaiseen pankkiin, josta maksettiin Hamasin jäsenten palkat. Al-Jazeeran mukaan neljä ihmistä haavoittui iskussa.
Terrorijärjestöt Gazassa olivat myös valveilla yön aikana ampuen lukuisia raketteja Israelin puolelle. Pian puolenyön jälkeen neljä rakettia ammuttiin Ofakimin alueelle, ja pari tuntia myöhemmin asukkaita varoitettiin rakettien lähestymisestä Ashkelonissa, Sderotissa ja Beer Tuvian alueneuvoston lähellä, sekä Kiryat Gatissa ja Shaar Hanegevin alueilla. Tuhoista rakennuksia tai ihmisiä kohtaan ei ole raportoitu, mutta yöunesta ei juuri voi puhua näissä oloissa, kun toistuvat hälytyssireenien äänet pakottavat kiirehtimään suojatilaan.

ASUKKAAT valittavat, että kotieläimet, varsinkin koirat, kärsivät suuresti rakettitulen aiheuttamista paukkeista, ja lypsylehmät ovat menettäneet maidontuotantoaan.
IAF:n tekemien iskujen määrä ylittää tänään 1400, Gazan palestiinalaisten todetessa, että 109 palestiinalaista on saanut surmansa viime viikon keskiviikosta lähtien.
MDA on hoitanut 252 potilasta ja Iron Dome on eliminoinut 350 rakettia.
Haavoittuneita palestiinalaisia tuodaan Israelin sairaaloihin, ja kymmenet rekka-autot vievät välttämättömyystarvikkeita Gazan kaistalle rakettitulesta huolimatta. Israel toimittaa Gazaan myös polttoaineita ja sähköä, vaikka maksujen suorittamisessa on ollut vaikeuksia.
CNN kertoi eilen, että kolme yhdysvaltalaoista alusta, jotka olivat jo ohittaneet Gibraltarin salmen, käännytettiin takaisin Israelin rannikon edustalle evakuoidakseen Israelissa olevia amerikkalaisia, jos tilanne kärjistyy. Tarkoittaako tämä sitä, ettei USA usko tulitaukoon? http://www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=292656

TULITAUKONEUVOTTELUT Kairossa näyttävät edistyneen, mistä osoituksena on Israelin 9-ministerin pienoishallituksen eilen illalla tekemä päätös siirtää maajoukkojen hyökkäystä Gazan kaistalle antaakseen sopimuksen syntymiselle mahdollisuuksia onnistua. Pääministeri Netanyahu kuitenkin varoittelee, ettei IDF jää odottamaan, jos sopimusta ei saada aikaan.

Kairon neuvotteluja on häirinnyt Hamasin neuvottelijan Khaled Mashaalin tapa käyttää tilaisuutta propagandan esittämiseen. Hän väittää, ettei Hamas esittänyt tulitaukoa, vaan sen teki Netanyahu. Toiseksi hän väittää, että Hamas pystyi nopeasti organisoimaan sotilas-komentajansa Ahmed Jabarin kuoleman aiheuttaman johtaja-aukon, ja että IDF ei ole pystynyt lisäämään ilmaiskuillaan pelotteluvoimaansa, vaan Hamas on vahvistunut lisää. Hän syytti Netanyahua tulitauon neuvottelemisesta ase kädessä. Hän sanoi, että sen, joka hyökkäykset aloitti, tulee voida myös lopettaa ne, eikä se ole Hamas, hän väittää.

Hamasin huomattava virkailija Eshet Risheq totesi, että Israel on paniikissa, eikä Hamas aio suostua mihin tahansa sopimukseen tulitauosta. Hän toisti Hamasin vaatimuksen, että Gazan rajat tulee avata ilman rajoituksia ja että IDF:n tulee luopua iskuista Gazan alueelle.
Israel haluaa puskurivyöhykkeen Gazan rajoille ja salakuljetuksen lopettamista.
YK:n pääsihteeri Ban ki-Moon saapui eilen Kairoon ja tänään hän lentää sieltä Israeliin.
Kvartetin Lähi Idän erikoislähettiläs Tony Blair on myös Israelissa, keskustellen pääministerin ja presidentin kanssa ja todeten, että Egypti, Turkki ja Qatar yhdessä USA:n ja YK :n kanssa pyrkivät löytämään sopimusluonnoksen, jolla väkivalta lopetetaan.
Saksan ulkoministeri Guido Westerwelle saapui myös eilen Israeliin. Hän keskustelee pääministeri Netanyahun ja ulkoministeri Libermanin kanssa, ja tapaa myös PA:n puheenjohtajan Mahmoud Abbasin Ramallahissa.

VENÄJÄN YK:N lähettiläs Vitali Churkin harkitsee päätöslauselma-ehdotuksen jättämistä
YK:n turvallisuus-neuvostolle, jolla osapuolet velvoitetaan lopettamaan tuli ennen rauhan-neuvottelujen jatkamista. Venäjän kannan mukaan ”rakettituli Gazasta tulee lopettaa ja IDF:n suhteettomat ilmaiskut Gazan kaistalle tulee samoin keskeyttää”.
Turkin pääministeri Recep Tayyip Erdogan syytti Israelia, että se on terrorivaltio. Hän puhui EurAasian islamilaisen neuvoston kokouksessa Istanbulissa todeten, että ”ne , jotka yhdistävät islamin terrorismiin, sulkevat silmänsä muslimien massamurhista ja kääntävät päänsä pois Gazan lasten surmaamisesta. Tällä perusteella Israel on terrorivaltio”, hän sanoi. http://www.jpost.com/DiplomacyAndPolitics/Article.aspx?id=292612

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…