Suojellaan ”Metsän tarinan” syntymetsä tulevaisuudelle

Marita Henriksson

/ #5 tuhon maksimoinnin sijaan jalostusasteen kohotus

21.01.2013 15:54

Mökkejä on jo Suomi täynnään, mieluisensa löytää ken hakee. Todellinen aarnimetsä, on yhä suurempi harvinaisuus, ehdottomasti säilyttämisen arvoinen nykyisille ja etenkin tuleville sukupolville. Ne jotka hävittävät tai murentavat tällaisia kallisarvoisia kohteita, tulevat kärsimään häpeän sekä omantunnontuskat, sillä he tuhoavat Suomen syvintä, oleellisinta sydäntä, kalleinta aarrettamme.
Hävittämisen aiheuttaneelle yhtiölle kuten sen sallineille osapuolille, esim kaavoitukselle, häpeä ja maineenmenetys Suomen luonnon tuholaisina on yhtäläinen , ja se maine kiirii kyllä kauas, ulkomaillekin.
Jos yhtiö mielii rahaa, keskittyköön puun jalostusasteen parantamiseen. Tulevaisuutta varten, kun nälkä kourii palloa yhä laajemmin, olisi luotava metsäteollisuuden rinnalle raaka-aineen saantia vastaavan luokan pettujalostamot. Siinä olisi varma investointi, ja hyvä tuottokin jo petun terveellisyydenkin vuoksi.