Adressi Messukylän lukion säilyttämisen puolesta

Messukylän lukio on ainoa lukio Itä-Tampereella ja se on toiminut pian 50 vuotta kehittäen omaa kulttuuriaan. Messukylän lukiossa oppilaat on kasvatettu kansainvälisyyteen ja kansainvälinen kanssakäyminen on osa koulun arkea. Viestinnän erikoislukiona sillä on erityisosaamista ja viestinnän kehittämiseen on myös panostettu taloudellisesti. Viestinnän asema tulee Tampereella säilyttää siten, että se on siihen erikoistuneen lukion ainoa painotusalue.

Messukylän lukiolaisista hyvin suuri osa asuu kävely- tai pyörämatkan etäisyydellä koulusta. Toiminnan siirtyminen muualle tarkoittaisi useimmille opiskelijoille koulumatkan merkittävää pidentymistä ja jatkossa keskiarvorajojen myötä erityisesti heikommalla keskiarvolla lukiota aloittavien motivaatio joutuu koetukselle, jos lukiopaikka on tarjolla vain toiselta puolelta kaupunkia hankalien bussimatkojen päästä.

Messukylän lukion viihtyisän ilmapiirin perustana on paitsi sopiva koko, myös henkilökunnan rakentama toimiva, keskusteleva ja tasa-arvoinen yhteisö. Koska opettajat tuntevat oppilaansa ja oppilaat toisensa, on keskinäinen kontaktinotto helppoa. Messukylän lukio on tehnyt läheistä yhteistyötä koulun vanhempainyhdistyksen kanssa jo pitkään. Harvassa tamperelaisessa lukiossa on toimivaa vanhempainyhdistystä ja yhteistyötä vanhempien ja oppilaiden perheiden kanssa siten kuin Messukylän lukiossa.

Sammon lukion rakentamisen yhteydessä kaupungin johto vakuutti, että Sammon keskuslukion tulo ei vaikuta lukioiden määrään Tampereella, että yhtään lukiota ei jouduta lakkauttamaan sen takia. Tämä lupaus tulee nyt pitää, koska lukiopaikkojen tarve ei pitkällä tähtäimellä tulle laskemaan.