Ei Outokummun päivähoidon ryhmäkokojen suurentamiselle

Juha Sipilän hallitus antaa mahdollisuuden 1.8.2016 alkaen nostaa yli 3-vuotiaiden ryhmäkokoja 21:stä lapsesta 24:ään lapseen. Tämä toimenpide on tarkoitettu varsinkin taloudellisissa vaikeuksissa oleville kunnille. Jokainen kunta kuitenkin päättää itse päivähoidon ryhmäkokojen suuruudesta - luku 24 on siis vain maksimi, ei minimini eikä ryhmäkokojen nostaminen ole kunnille pakollinen toimenpide.

Outokummun sivistyslautakunta päätti 14.6.2016 nostaa Outokummun päivähoidon ryhmäkokoja yli 3-vuotiaiden ryhmässä 24:ään lapseen. Sivistyslautakunnan päätös ei ollut yksimielinen.

Outokummun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt valtuustokaudelle kolme hyvinvoinnin edistämistä tukevaa hanketta. Ensimmäisenä - siis tärkeimpänä - hankkeena kaupungin hyvinvointisuunnitelmassa vuodelle 2016 kerrotaan olevan "Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edistäminen."

Tällä hetkellä mikään tutkimustulos tai asiantuntija ei suosittele ryhmäkokojen kasvattamista lasten päivähoidossa. Monet eri asiantuntijatahot ovatkin huolissaan päivähoidon ryhmäkokojen suurentamisesta. Välittömät seuraukset näkyvät esimerkiksi lasten aggressioina ja levottomuutena. Myös työntekijöiden jaksaminen on koetuksella ja erityislasten huomiointi vähenee. Monet seurauksista ovat kuitenkin näkyvissä vasta vuosien, jopa vuosikymmenten kuluttua. Tämän päivän säästö voi olla suuri kuluerä tulevaisuudessa.

Me allekirjoittaneet olemme huolissamme lasten hyvinvoinnista ja päivähoidon työntekijöiden jaksamisesta. Outokummun kaupungin talous ei tällä hetkellä tarvitse suuria sopeutustoimia, joten ryhmäkokojen kasvattamista ei voida perustella välttämättömillä talouden sopeutustoimilla.

Vaadimme, että Outokummun kaupunki EI nosta lasten päivähoidon ryhmäkokoja. Vaadimme myös, että Outokummun kaupunki toimii käytännössä kaupunginvaltuustossa hyväksytyn hyvinvointisuunnitelmansa mukaisesti, jossa se listaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edistämisen olevan sen ykköshanke.

Yllä mainittu Outokummun sivistyslautakunnan päätös tulee myöhemmin myös kaupunginvaltuuston päätettäväksi. Vaikuta outokumpulaisiin päättäjiin ja allekirjoita adressi. Tämä adressi tullaan nimikirjoituksineen luovuttamaan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Hanna Huttuselle (kesk.)