Puhevammaisten palvelujen jatko turvattava

Lainaus Aivoliiton tiedotteesta ajankohtaan päivitettynä:

Aivoliiton valtakunnallisesti toimineen Kommunikaatiokeskuksen lähes kahdenkymmenen vuoden työ puhevammaisten asiantuntijana, neuvojana ja opastajana loppui rahoituksen päätyttyä 1.1.2015. Kommunikaatiokeskuksen toimintaa on vuodesta 1996 aina vuoden 2014 loppuun saakka rahoittanut Raha-automaattiyhdistys (RAY), mutta toiminnan jatkolle ei rahoitusta enää ole.

Samalla loppuivat myös palvelut perheille, joiden lapsella tai nuorella on kielellinen erityisvaikeus (aiemmin dysfasia). Nämä ihmiset, joiden kommunikointikeinot ovat vähäiset, syrjäytyvät helposti yhteiskunnassa. He jäävät usein jopa kokonaan ilman julkisia palveluja ja tukitoimia. Kommunikaatiokeskus on toiminut apuna ja tukena sairastumiskriisin keskellä ja antanut ohjausta elämään puhevammaisuuden kanssa.

Puheterapiaresurssit ovat tällä hetkellä valtakunnallisesti riittämättömät ja usein afasian tai kielellisen erityisvaikeuden diagnoosin saaneet joutuvat jonottamaan puheterapeutille pääsyä jopa vuoden. Henkilöt, joilla on afasia, eivät välttämättä saa puheterapiaa lainkaan. He jäävät ilman tietoa, ohjausta ja neuvontaa kriisissä, joka koskettaa sekä heitä itseään että kaikkia ihmisiä heidän ympärillään.

Aivoverenkiertohäiriön seurauksena tullut afasia on tällä hetkellä lähes 20 000 suomalaisella ja väestön vanhetessa määrä uhkaa kasvaa. Afasia eristää ihmisen sosiaalisesta kanssakäymisestä muiden kanssa ja hankaloittaa merkittävästi hänen normaaleja päivittäisiä asioimisiaan.

Kielellinen erityisvaikeus on jopa 7 %:lla ikäryhmästä eli heitä on alle 18-vuotiaissa n. 70 000. Lasten ja nuorten kielellinen erityisvaikeus hankaloittaa monella tapaa perheiden arkea. Perheiden tukeminen on tärkeää perhekriisien ja nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyä.

Aivoliiton Kommunikaatiokeskus on tukenut kohderyhmiensä arjessa selviytymistä tarjoamalla tietoa puhetta tukevista ja korvaavista menetelmistä sekä edistämällä näiden keinojen käyttöä. Tietoa on ollut tarjolla puhevammaisille itselleen, heidän läheisilleen, ammattilaisille ja kaikille, jotka ovat jollain tavalla tekemisissä puhevammaisten henkilöiden kanssa – eli jokaiselle meistä.

Puhe ja kieli, mahdollisuus ilmaista itseään on jokaisen ihmisen perusoikeus, jota pitää tukea.

---

Me adressin allekirjoittaneet haluamme, että Aivoliiton Kommunikaatiokeskuksen toiminnan rahoitus turvataan jatkossakin, jotta sen tarjoamia neuvonta- ja ohjauspalveluja saavat jatkossakin he, joiden elämään näillä palveluilla on suuri merkitys.

Tuomo Leppänen / Lahden seudun kielelliset kuntoutujat KieKu ry    Ota yhteyttä adressin tekijään