Seinäjoen musiikkiluokkien lakkauttamista vastaan

Me allekirjoittaneet vetoamme Seinäjoen kaupunginvaltuustoon musiikkiluokkien toiminnan jatkumisen puolesta Seinäjoen kaupungissa.

Suomalainen musiikkiluokkatoiminta on ainutlaatuista maailmassa. Seinäjoelle musiikkiluokat perustettiin jo vuonna 1978. Lähes 40 vuoden ajan seinäjokelaiset lapset ja nuoret ovat musiikkiluokilla saaneet tehostettua musiikinopetusta. Oppilaat on valittu musiikkiluokille musikaalisuustestin perusteella. Opiskelu musiikkiluokilla on ollut maksutonta, eikä perheen taloudellinen asema ole vaikuttanut musiikkiluokalle pääsyyn. Musiikkiluokalla oppilaalla on mahdollisuus vahvistaa omaa erityistaitoaan ja saada vahva pohja elinikäiseen musiikin harrastamiseen. Musiikin positiivisista vaikutuksista muuhun oppimiseen tiedetään jo paljon. Tuoreen tutkimuksen (Eerola 2013) mukaan musiikkiluokilla opiskelevilla on myös myönteisempi minäkuva, parempi luokkahenki ja erityisesti pojat viihtyvät paremmin koulussa.

Suunnitelma musiikkiluokkien lakkauttamisesta on vastoin Seinäjoen kaupungin perusopetuksen tavoitteita, joissa pidetään tärkeänä monipuolisia opiskelumahdollisuuksia. Musiikkiluokkien olemassaolo on Seinäjoen kaupungille myös imagokysymys, mutta vähintään yhtä tärkeää on se, miten merkittävällä tavalla musiikkiluokkien toiminta rikastuttaa Seinäjoen kaupungin kulttuurielämää ja tuo iloa ja mielihyvää kaikille kaupunkilaisille. Musiikkiluokkien vierailut, esiintymiset ja konsertit tuovat iloa koko yhteisölle.

Seinäjoen kaupunki ja seinäjokelaiset lapset ja nuoret tarvitsevat musiikkiluokat jatkossakin.