seinäjoen kaupungin kuntalisän muutos

Vaadimme muutosta kuntalisän ehtoihin. Kuntalisän tulorajoissa tulisi ottaa huomioon kaikki lapset. Vetoamme näihin kuntalisä työryhmän asettamiin kuntalisän ehtoihin, jotka eivät nykyisellään toteudu kotihoidettujen lasten osalta.

”Valmisteleva työryhmä asetti kotihoidon tuen kuntalisän vaikutustavoitteeksi:
1.kuntalisän tulee olla määrältään sellainen, että se todella taloudellisesti mahdollistaa valinnat kotihoidon ja päivähoidon välillä.
2.kuntalisällä pyritään vähentämään ennen kaikkea alle 1 v. ja alle 3 v. lasten päivähoidon tarpeita
3.kuntalisän tulee olla sosiaalipoliittinen ja siksi tulosidonnainen
4.kuntalisän ehdot tulee olla selkeät ja hakemusten käsittely helppoa.
Seinäjoen Sosiaali- ja terveystoimen valmistelutyöryhmä 16.9.2008. ”

Kuntalisä ei mahdollista tasapuolisesti valintaa kotihoidon ja päivähoidon välillä. Erityisesti tätä tasapuolisuutta heikentää tuloraja. Perheen tuloissa huomioidaan vain 2 lasta. Tämä vähentää yli 2-lapsisten perheiden kotihoito mahdollisuutta. On taloudellisesti kannattavampaa viedä lapset hoitoon ja vanhemmat ovat työssä tai toinen kotona työttömänä. Kunnalle ei taloudellisesti ole hyvä mikäli kaikki tällä hetkellä kotona hoidetut lapset tulevat hoitoon. Heidän joukossaan on paljon alle 3v. lapsia, joiden hoidosta ei kuitenkaan makseta tulorajan takia kuntalisää. Mikäli kuntalisän halutaan olevan tulosidonnainen on tuloissa otettava huomioon perheeseen kohdistuvat menot lasten määrän osalta.

Toivomme pikaista muutosta kuntalisän tulorajaan ja kaikista kotona hoidetuista lapsista tulee saada kuntalisää.

Joukko vanhempia seinäjoelta    Ota yhteyttä adressin tekijään